Schadegarantie bij je nieuwbouwhuis Als je aannemer afwijkt van het bouwplan…

Schadegarantie
huis bouwen
door Annemijn Coenen
1198 keer bekeken

Een huis bouwen in plaats van een bestaand huis kopen heeft als grootste voordeel dat je weinig concessies hoeft te doen aan je woonwensen. Je hebt alle vrijheid om er datgeen van te maken wat jij voor ogen hebt. Toch komt het soms voor dat de aannemer afwijkt van het bouwplan. Hoe ga je daarmee om?


Een eerste nieuwbouwhuis bouwen is best spannend. Natuurlijk hoop je dat de bouw van je nieuwe woning volgens planning gaat, maar in de praktijk is dat vaak niet zo. Wat doe je bijvoorbeeld als er tijdens de bouw al een beschadiging of gebrek zichtbaar is?

Wijzigingen tijdens de bouw

Als je merkt dat er wijzigingen zijn tijdens de bouw moet je dit zo snel mogelijk schriftelijk melden. Dit kun je doen door de bouwer (de ondernemer die in je koop-/aannemingsovereenkomst  staat) een aangetekende brief te sturen. In de brief geef je aan op welke punten de bouwer afwijkt en vraag je hem om alsnog zijn afspraken na te komen. Ook kun je in de brief aan de aannemer vragen om met een oplossing te komen. Stel hier altijd een termijn aan, bijvoorbeeld 2 weken.

Wat als de bouwer niet reageert?

Het is mogelijk dat de aannemer niet reageert, het probleem niet wilt oplossen of niet met een goede oplossing komt. In dat geval kun je drie dingen doen, afhankelijk van de wijziging.

Wijziging 1: De fout kan makkelijk ongedaan worden gemaakt

Denk bijvoorbeeld aan een verkeerde voordeur in je huis. Deze wijzigingen moet je in het proces verbaal zetten dat wordt gemaakt bij de oplevering. De punten die worden genoemd en door jouw zijn ondertekend moet de bouwer binnen 3 maanden na oplevering oplossen.

Wijziging 2: Een wijziging die tijdens de bouw nog opgelost kan worden, maar niet daarna

Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van verkeerde gevelstenen. Kom in dat geval al tijdens de bouw in actie. Mocht het nodig zijn, dan kun je gebruik maken van spoedarbitrage. In dat geval laat je een particuliere rechter bepalen welke partij gelijk heeft. Zoek wel eerst uit of dit in jouw situatie zinvol is, want naar de rechter stappen kost veel geld.

Wijziging 3: Als de fout niet meer ongedaan kan worden gemaakt

Bijvoorbeeld omdat de wijziging technisch noodzakelijk is. In dat geval kun je schadevergoeding vragen. Laat de schade door een taxateur bepalen en vraag de bouwer daarna schriftelijk om schadevergoeding.

Werkt de bouwer niet mee? Zet de wijziging dan in het proces verbaal dat wordt gemaakt bij oplevering. De bouwer is verplicht om deze binnen drie maanden na oplevering op te lossen. Werkt dit nog niet, dan kun je de bouwer in gebreke stellen .

Tip vóór het kopen van een nieuwbouwhuis

Als je een nieuwbouwproject in stapt, is het slim om je woning met een garantie- en waarborgregeling te kopen. Zo’n regeling heeft meerdere voordelen. Je woning wordt bijvoorbeeld afgebouwd als je aannemer failliet gaat en je hebt herstelgarantie voor de meeste gebreken. De extra kosten voor de afbouw en gebreken zijn dan voor de waarborgende instantie. Voorbeelden van goede garantieregelingen zijn Stichting Waarborgfonds Koopwoningen (SWK), Woningborg, Stiwoga en Bouwgarant. Zorg altijd dat de garantieregeling het keurmerk Garantiewoning heeft.

Bron: Vereniging Eigen Huis


Je kunt je beroepen op een garantieregeling als je tijdens de bouw van je nieuwe huis gebreken tegenkomt.