Help! Mijn creditcard is in verkeerde handen gevallen! Ik was slachtoffer van creditcardfraude

creditcardfraude
credit card
door Bianca Lathouwers
9003 keer bekeken

Je leest er regelmatig over: fraude met creditcards. Creditcardgegevens van het slachtoffer worden gestolen en gebruikt door anderen. Om er aankopen mee te doen of om er geld af te halen. Zonder dat daar toestemming voor is gegeven. Het overkwam blogger Bianca Lathouwers ook. Ze vertelt erover.


Ik geef het meteen toe. Gaat het om geldzaken, dan ben ik een sloddervos. Mijn bankrekening check ik als ik geld moet overmaken en belangrijke enveloppen blijven soms een poos ongeopend op mijn bureau liggen. Vraag me vooral niet hoeveel geld er op mijn rekening staat. Maar ik heb mezelf beterschap beloofd. De reden voor die omslag? Een half jaar lang werd er elke maand geld van mijn creditcardrekening gestolen. En ik had niks in de gaten!

Hoe het begon …

Naast dat ik een financiële sloddervos ben, ben ik ook gek op de realityserie Project Runway. Hierin strijden opkomende ontwerpers voor eeuwige roem in de mode-industrie. Omdat het me te lang duurt voordat een nieuw seizoen op de Nederlandse buis komt, kijk ik via internet. Via een vaste, betrouwbare site. Maar, ongeduldig als ik ook al ben, zocht ik naar een andere site toen eind oktober de normale betrouwbare site weigerde. Begin van een hoop gedoe.

Even een politievirus verwijderen

Zodra ik die andere site met de laatste aflevering opende, knalde mijn laptop eruit. Hij bleek geïnfecteerd met het zogenaamde politievirus . Ik kon er niks meer mee. Gelukkig wist een slim neefje dat virus te verwijderen en kon ik mijn laptop alweer snel gebruiken. Niks aan het handje. Opgelost en over tot de orde van de dag. Dacht ik.

Wie steelt maandelijks $ 40?

Eind maart besloot ik mijn creditcard - waarvan ik maandelijks een minimumbedrag aflos - volledig aan te vullen. Op de site van mijn creditcardmaatschappij viel mijn oog op een vreemde betaling. Op 4 maart was er $ 40 afgeschreven door een onbekend bedrijf. En op 4 februari ook, 4 januari … vanaf november was het elke maand raak. Een relatief klein bedrag, dus ook onopvallend, zeker voor een financiële sloddervos als ik.

Betwisting onterecht …

Ik belde direct naar mijn creditcardmaatschappij en legde het verhaal voor aan de kortaffe medewerker. “U heeft zich nergens op geabonneerd? Een filmdienst, bijvoorbeeld?” Dat was zeker niet het geval. “Vult u een betalingbetwisting in en dan nemen we het in behandeling.” Zo gezegd, zo gedaan. Een paar dagen later kreeg ik een brief: “Betwisting onterecht, we kunnen niets voor u doen.” Fijn. Ondertussen was het begin april en was er weer $ 40 verdwenen.

… Dat betwist ik!

Daar liet ik het niet bij zitten. Want wat nu? Weer bellen naar de creditcardmaatschappij. Dit keer kreeg ik een klantvriendelijke medewerker aan de lijn. Hij hoorde mijn verhaal aan en vond het ook vreemd dat mijn betwisting was afgewezen. “Ik blokkeer uw card direct en stuur u een nieuwe. Ik dien uw betwisting persoonlijk opnieuw in, want ook in mijn ogen is dit duidelijk fraude.”

$ 40 wordt niet vergoed en betaal ik uit eigen zak. Dat beschouw ik maar als leergeld.

$ 40 leergeld

Een kleine week later lag er een nieuwe creditcard en een brief op de mat: “Uw betwisting vinden we terecht. We storten uw geld zo snel mogelijk terug.” Een paar dagen later kreeg ik 5 x $ 40 terug. Mijn creditcardmaatschappij betaalt namelijk tot 5 maanden terug. Een gestolen maand betaalde ik dus uit eigen zak. Maar dat geld beschouw ik als leergeld. Of dat politievirus er iets mee te maken heeft? Geen idee. Maar ik ben wel meer alert. Voortaan check ik maandelijks mijn rekeningen en maak ik enveloppen meteen open. En kijk ik alleen via veilige sites naar mijn favoriete modeserie …

Wees kieskeurig met je creditcard

In mijn geval liep de creditcardfraude gelukkig met een sisser en $ 40 leergeld af. Maar voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen.

  • Wees zuinig op je gegevens. Antwoord niet op e-mails die om financiële of persoonlijke gegevens vragen, maar meld dit bij je creditcardmaatschappij;
  • Installeer altijd de allernieuwste versies van Java, Adobe, Flash en andere software op je computer. En houd ook je virusscanner up-to-date;
  • Is je computer toch besmet met een virus? Verwijder het met een Rescue CD en check je transacties nog strenger;
  • Bewaar al je online aankoopbewijzen. Print ze uit en stop ze in een map;
  • Bekijk je maandelijkse overzichten altijd goed. Zie je een vreemde transactie? Neem direct contact op met je creditcardmaatschappij, laat je kaart blokkeren en dien zo snel mogelijk een betwisting in. Hoe eerder je dat doet, hoe groter de kans dat je je geld terugkrijgt.

Dat creditcardfraude op de loer ligt ontdekte blogger Bianca Lathouwers aan den lijve. Hier vertelt ze haar verhaal.