Bas: “Eindelijk uit het financieel moeras” Nibud-tool geeft inzicht in financiën

Nibud-tool
door Milou Reumer
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
1487 keer bekeken

Steeds meer Nederlanders zijn bezig met hun geld en hebben behoefte aan financieel advies. Dat blijkt uit cijfers van het Nibud*. Daarom heeft het Nibud het Persoonlijk Budgetadvies vernieuwd. Deze online tool gaf Bas (35) en zijn vriendin Karin (33) inzicht in én overzicht over hun financiële situatie.


Bas en Karin wonen sinds zeven jaar samen en hebben twee zoontjes: Joep (4) en Lars (2). Bas vertelt: “Vanaf het moment dat Karin en ik gingen samenwonen zijn we langzaam weggezakt in een moeras van betaalrekeningen en creditcards.”

Alles gelaten zoals het was

“Toen we allebei nog op onszelf woonden, hadden we natuurlijk allebei onze eigen betaal- en spaarrekeningen. Daarnaast had ik ook nog een oude rekening lopen bij een andere bank. Toen we gingen samenwonen, heb ik die nooit opgezegd. We hebben alles maar gewoon gelaten zoals het was.”

We hebben nooit schoon schip gemaakt toen we gingen samenwonen

Gezamenlijke rekening

Eenmaal samen onder één dak lijkt het Bas en Karin een goed idee om een gezamenlijke rekening te openen: “Die gebruikten we dan voor boodschappen en vaste lasten zoals de hypotheek. Daarnaast openden we ook nog een gezamenlijke spaarrekening, voor vakanties en leuke uitjes.”

Rekening voor de kinderen

“Toen Joep werd geboren, openden we een aparte rekening waar we elke maand de kinderbijslag op lieten storten. Dat leek ons handig en overzichtelijk. Uiteraard hebben we voor zowel Joep en Lars ook een eigen spaarrekening geopend. Daar storten we elke maand een paar tientjes op, voor later.”

Creditcards en klantenkaarten

“We hebben ook allebei een eigen creditcard én een aantal klantenkaarten. Karin van de Bijenkorf en Wehkamp. Ik van de Mediamarkt. Handig, maar je betaalt rente over het openstaande krediet. Bovendien hadden we nog een doorlopend krediet openstaan van 10.000 euro voor de aankoop van een nieuwe auto. We betalen zo’n 150 euro per maand af. Het geld vloog er letterlijk doorheen.”

Zoveel creditcards en rekeningen… geen idee waar ons geld bleef

Waar blijft het geld?

“We hadden inmiddels zoveel rekeningen en creditcards dat we geen idee hadden waar ons geld bleef. Dan betaalde Karin weer wat van die rekening, dan kocht ik weer wat van de andere rekening. Het was een totale onoverzichtelijke chaos.”

Een echte eyeopener

“Van vrienden hoorden we van het Persoonlijk Budgetadvies van het Nibud. Dat is een tool die je gratis kunt gebruiken. Je vult je inkomsten en uitgaven in per uitgavenpost, zoals energie, vervoer en verzekeringen. Dan zie je precies hoeveel er binnenkomt en hoeveel er uitgaat. We hebben alles dus goed op een rij kunnen zetten. Het was best een eyeopener.”

Handige tips

“Wij gaven dus veel meer uit dan er binnenkwam. Door de tool was ook duidelijk aan welke posten. Aan de hand van ons uitgavenpatroon kregen we handige tips. Bijvoorbeeld dat we de hypotheekrenteaftrek maandelijks vooraf kunnen laten uitbetalen door de Belastingdienst. Voorheen kregen we jaarlijks in mei in één keer alle rente terug. Nu wordt dat maandelijks uitgekeerd. We hoeven dus niet meer te wachten tot de belastingteruggaaf.”

We zien nu waar we ons geld aan uitgeven

Inzicht in financiën

“Uiteindelijk hebben we ook de meeste betaalrekeningen getackeld. We hebben nu alleen nog een gezamenlijke rekening. Ook mijn oude rekening en de rekening voor de kinderbijslag hebben we niet meer. Zo is alles veel overzichtelijker en zien we beter waar we ons geld nu echt aan uitgeven.”

Betalen met de pinpas

“Uit de Nibud-tool bleek ook dat we veel geld kwijt waren aan rente bij de klantenkaarten. Die hebben we opgezegd. We kijken nu gewoon naar goede aanbiedingen en betalen contant of met de pinpas. En dat is dat. Op dit moment weten we precies waar ons geld blijft. En dat is een prettig gevoel.”

*Bron: Persbericht Nibud: 'Nibud: grote behoefte aan onafhankelijk budgetadvies', 22-11-2013