Waarom toestellease het nooit geworden is

Toestellease
toestellease
door Milou Reumer
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
676 keer bekeken

Weet je het nog? Begin 2012 introduceerden Hi, KPN en Telfort ‘toestellease’. Deze abonnementsvorm werd nooit erg populair en bestaat inmiddels niet meer. Waarom is dit gestopt en wat als je nu nog een abonnement onder toestellease hebt lopen?


Als je een telefoonabonnement afsluit is het gebruikelijk dat je hierbij een telefoon ontvangt die daarna van jou is. Bij toestellease is dit anders. De naam zegt het al: je leaset de telefoon. Dit betekent dat de telefoon eigendom blijft van de provider, hij is dus niet van jou.

Toestellease: telefoon inleveren na einde contract

Telefoon inleveren

Het idee was dan ook dat je de telefoon na afloop van je abonnement weer inleverde bij de provider. De voorwaarde: de telefoon moest nog aan en uit kunnen. Hield je de telefoon toch liever zelf? Dan kon je ‘m overnemen tegen de dan geldende tweedehands marktwaarde. De providers presenteerden dit als een voordeel. Want – zo beredeneerden zij - met je oude telefoon doe je na 2 jaar toch niets meer, inleveren was dus een logische keuze. Tegelijk konden de providers jou een voordeliger abonnement aanbieden.

Gratis toestel

Ook hoefde je bij toestellease nooit vooraf extra bij te betalen voor je toestel. Dat klinkt mooi, maar is het echt een voordeel? Dat valt te betwijfelen. De realiteit is dat je bij veel reguliere abonnementen het toestel ook ‘gratis’ krijgt en niet hoeft bij te betalen, zolang je niet het allernieuwste model kiest tenminste.

Binnen enkele uren een monteur op de stoep

Goede service

Dan de reparatieservice, die was bij toestellease uitgebreider dan bij andere abonnementsvormen. Bij problemen aan het toestel stond er binnen een paar uur een monteur bij je op de stoep. Als het probleem niet à la minute kon worden opgelost kreeg je direct een vervangend toestel.

Extra dekking: bijbetalen

Die service klinkt natuurlijk mooi, maar gold alleen als de schade niet door jouw schuld was veroorzaakt. Had je de telefoon bijvoorbeeld zelf laten vallen of was je telefoon gestolen? Dan betaalde je de schade zelf. Je kon kiezen voor extra servicepakketten met betere dekking, maar daar betaalde je al snel zo’n 8 euro per maand extra voor.

Liever een eigen telefoon dan er eentje lenen bij de provider

Liever een eigen telefoon

Uiteindelijk is toestellease nooit echt van de grond gekomen. Hoe komt dat? Hoewel sommigen inderdaad het voordeel van deze constructie inzagen, hebben de meeste mensen toch liever een ‘eigen’ toestel dan dat zij een toestel ‘lenen’ van de provider. Veel consumenten zien leasen als een ‘rem op het gebruik’, zo meldt Hi op de website. Ook vreesden consumenten voor hun privacy én de rekening achteraf. Dit bleek voor de meeste mensen dus zwaarder te wegen dan een voordeliger abonnement en niet vooraf bijbetalen.

Meer nadelen dan voordelen

Door het gebrek aan populariteit heeft toestellease het niet veel langer volgehouden dan 2 jaar. Halverwege 2014 was Telfort de laatste van de 3 providers die de handdoek in de ring gooide en voorgoed afscheid nam van toestellease.

Ik heb nog toestellease, wat nu?

Heb je nu nog een abonnement onder toestellease lopen? Dan hoef je in principe niets te doen. Je kunt het abonnement gewoon af laten lopen en een nieuw abonnement afsluiten. Maar dan wordt het helaas geen leasen meer.

Voor- en nadelen op een rij:

Voordelen

  • Vooraf niet bijbetalen voor je toestel
  • Goede garantie en snelle service
  • Toestel inleveren / overnemen na afloop contract

Nadelen

  • Schade alsnog zelf betalen als je deze zelf hebt veroorzaakt
  • Toestel wordt nooit jouw eigendom, tenzij je ‘m overneemt
  • Bij overname betaal je een tweedehandsprijs, hoeveel dat is weet je vooraf nooit precies