De grootste supermarkt gaat de strijd aan met de voordeligste Albert Heijn gooit bijna 1900 artikelen in de uitverkoop

prijsdaling
door Bianca Lathouwers
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
624 keer bekeken

Het is mogelijk dat de informatie in dit artikel is verouderd. Houd hier svp rekening mee.

Maandag 9 september 2013 verlaagde Albert Heijn de prijzen van bijna 1900 artikelen. Vooral producten van A-merken, zoals Unox, Pampers en Lipton dalen blijvend in prijs. Mooi nieuws voor de consument? Of is het voordeel te verwaarlozen?


Met de nieuwe prijsactie gaat AH vooral de strijd aan met de prijsvechter Lidl. De Duitse keten kwam ook uit onderzoek van Gewoon over Geld als goedkoopste uit de bus. Steeds meer mensen weten Lidl te vinden. Het klantenbestand van de discounter steeg in 2012 met 290.000 huishoudens . Met meer Lidl-filialen in het vooruitzicht, kunnen dat er alleen maar meer worden.

Voornamelijk centenwerk

We vroegen supermarktexpert Gerard Rutte naar zijn mening. “Wat opvalt, is dat het merendeel van de producten op de lijst minimaal in prijs is verlaagd. Van nog geen half tot een paar procenten. In de meeste gevallen is het centenwerk. Echt forse prijsdalingen zie je amper.” Maar Silvo Zilverpoets is toch meer dan gehalveerd in prijs? Van € 3,96 naar € 1,93. Ruim 2 euro goedkoper. “Die is inderdaad opvallend. Ik denk daarom dat die prijs altijd fout in het systeem stond en dat AH dit nu hiermee heeft gecorrigeerd.”

Van 1033 van de 1898 producten daalt de prijs met minder dan 5%. Van 1549 van producten op de lijst is de prijsdaling lager dan 10%. Maar nog steeds mooi meegenomen toch: Lipton Ice Tea Green voor € 1,54 en niet voor € 1,71? “De consument kan hier zeker voordeel uit halen, maar daar is het AH volgens mij niet om te doen”, vervolgt Rutte. Waar dan wel om?

Het dure vooroordeel

“AH heeft sinds jaar en dag de naam duur te zijn. Terwijl concurrent Jumbo weer als goedkoop wordt gezien. Een beeld dat eigenlijk helemaal niet klopt. Want, als je bij AH goed op de aanbiedingen let, ben je daar stukken voordeliger uit dan bij Jumbo. Juist omdat Jumbo die aanbiedingen zoals Bonus en Hamsterweken niet heeft. Met deze actie wil AH dat ‘dure vooroordeel’ bij klanten wegnemen. Klanten juist het gevoel geven dat ze bij AH goedkoop uit zijn.”

“Blijf je boodschappen combineren. Haal de bulk bij discounters en vis de aanbiedingen eruit bij de servicesupermarkten.”

AH zegt zelf dat ze hiermee de strijd aangaan met Lidl. Gaan ze die strijd winnen? “Dat zie ik niet gebeuren. Misschien dat je bij een aantal producten een verschuiving ziet. Dat mensen vanwege de prijsdaling weer voor een bepaald A-merk kiezen.”

Kritische keuzes

Maar over het algemeen is dit volgens Rutte een ongelijke strijd: “Nu Lidl overal winkels opent, wordt het een nog grotere concurrent voor servicewinkels als AH. Mensen doen bewust hun boodschappen bij Lidl. Met de aanblijvende crisis worden dat er ook steeds meer. Mensen maken kritische keuzes: de bulk halen ze bij Lidl en voor de speciale producten en A-merken gaan ze naar AH.”

Combineer je boodschappen

Dat is ook het slimst boodschappen doen, vindt Rutte? “Jazeker, ik zou iedereen aanraden om je boodschappen zo te combineren. Het overgrote deel koop je bij een prijsvechter als Lidl. Maak daarnaast gebruik van folders en aanbiedingen om de koopjes bij de servicesupermarkten als AH eruit te vissen. Zo doe je het slimst je boodschappen, ook na deze prijsdaling bij AH. Maar, je moet natuurlijk wel de tijd hebben om zo je boodschappen te doen.” Tijd is dus weer letterlijk geld.

En hoe zit het met Euroshopper?

In de lijst van AH staat ook een aantal al laaggeprijsde Euroshopper-producten. Zo kost een pot cocktailaugurken voortaan € 0,50 in plaats van € 0,87 en betaal je voor een potje rode pesto niet meer € 1,69, maar slechts € 0,89. Maar hoe blijvend is blijvend als Euroshopper binnenkort wordt vervangen door AH Basic? We belden daarvoor met Jan-Christaan Hellendoorn van AH Mediarelaties.

Alles blijft bij het oude? De prijs ook!

“Als alleen de verpakking verandert en de ingrediënten en hoeveelheid van de inhoud hetzelfde blijft, dan verandert er niets aan de prijs en blijft de prijsdaling intact. Verandert de hoeveelheid of de kwaliteit van het product wel, dan verandert de prijs mee.” Duidelijke taal. AH blijft dus ook met AH Basic op de kleintjes letten. Doe er je voordeel mee.


De AH heeft 1898 artikelen blijvend in prijs verlaagd. Hiermee gaat de winkel de strijd aan met prijsvechter Lidl. Wordt de consument hierdoor de lachende derde of is het voordeel te verwaarlozen?