Bijtelling 2016: laagste categorie verdwijnt

Bijtelling
auto
door Milou Reumer
542 keer bekeken

In 2016 worden de regels voor bijtelling flink aangescherpt. Dat staat in een brief van staatsecretaris Eric Wiebes van Financiën aan de Tweede Kamer.


De laagste bijtellingscategorie van 4% verdwijnt. Dit betekent dat eigenaars van volledig elektrische auto’s (geen CO2-uitstoot) straks 7% bijtelling gaan betalen in plaats van 4%. Denk aan auto’s als de Volkswagen E-Up! en Renault Zoe.

Plug-in hybrides

Ook de uitzondering voor plug-in hybrides (1 t/m 50 gram CO2-uitstoot) gaat op de schop. Voor deze auto’s betaal je straks 14% bijtelling. Voorbeelden van plug-in hybrides zijn Volkswagen Golf GTE en Mitsubishi Outlander.

20% en 25% bijtelling

Rijd je in een auto die tussen de 51 en 79 gram CO2 uitstoot? Dan betaal je straks 20% bijtelling. Auto’s die meer dan 79 gram CO2 uitstoten vallen straks in de categorie van 25% bijtelling.

Leasecontract

Heb je een leasecontract afgesloten vóór 2016? Dan gelden de bijstellingsregels van het moment dat het contract is aangegaan. Het is dus niet zo dat je tussentijds plotseling meer bijtelling gaat betalen. Dit gaat pas in bij een nieuw leasecontract.

Motorrijtuigenbelasting

Voor sommige autobezitters wijzigt ook de hoogte van de motorrijtuigenbelasting. Zo vervalt de vrijstelling voor (semi-)elektrische auto’s. Maar let op, de staatssecretaris hanteert een zogenaamd ‘halftarief’ voor de motorrijtuigenbelasting. Dit betekent dat je slechts de helft van het eigenlijke bedrag hoeft te betalen.

Bron: Rijksoverheid

Meer nieuws: houd ons in de gaten

De staatssecretaris ziet 2016 als een ‘tussenjaar’. Bovenstaande regels gaan dan alvast in. In 2017 gaan de definitieve plannen voor bijtelling in. Deze presenteert hij naar verwachting in de zomer van 2015.

Dus ben je benieuwd wat er straks nog meer voor jou gaat veranderen rondom autobelasting? Houd Gewoon over geld dan goed in de gaten. We komen zo snel mogelijk met meer en uitgebreider nieuws.