Alles over retourpinnen Niet goed, geld terug op je bankrekening!

Retourpinnen
retourpinnen
door Annemijn Coenen
794 keer bekeken

Bij het terugbrengen van producten naar de winkel krijg je meestal geld of een tegoedbon terug. Sinds kort kun je op verschillende plekken óók het aankoopbedrag via je pinpas terug laten storten op je bankrekening. Dit heet retourpinnen.


Retourpinnen is als het ware een omgekeerde betaling. Je brengt je product (die je bij aankoop hebt betaald met je bankpas) terug naar de winkel en de winkelier stort het aankoopbedrag via jouw betaalpas weer terug op je bankrekening.

Hoe werkt retourpinnen?

Retourpinnen is heel simpel: nadat je het aangekochte product hebt ingeleverd hoef je alleen je bankpasje in het pinapparaat te steken. De winkelier vult op zijn beurt een wachtwoord en het aankoopbedrag in. Daarna bevestig jij het bedrag dat je terug moet krijgen. Als laatste stap geeft de winkelier je een retourpinbon mee als bewijs dat het geld onderweg is. De eerstvolgende werkdag staat het aankoopbedrag op je rekening.

Wat zijn de voorwaarden?

Retourpinnen kun je met elke betaalpas doen. Het maakt dus niet uit bij welke bank je zit. De enige voorwaarde is dat de oorspronkelijke aankoop met een pinpas of creditcard is gedaan. Als bewijs moet je de pinbon meenemen. Contante betalingen, betalingen met cadeaubonnen, tegoedvouchers en betalingen met iDEAL kun je dus niet via retourpinnen terugkrijgen. Mocht je het aankoopbedrag op een andere rekening teruggestort willen hebben, dan is dat mogelijk.

Bij welke winkels kun je retourpinnen?

Retourpinnen kun je nu nog maar bij een beperkt aantal winkels doen. Je kunt de aanbieders herkennen aan een speciale sticker die meestal in de buurt van het pinapparaat is geplakt.


Sinds kort kun je op verschillende plekken bij retourneren van een product óók het aankoopbedrag via je pinpas terug laten storten op je bankrekening. Dit heet retourpinnen.