5 vragen over IBAN

Betaalmethode
iban
door Milou Reumer
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
187 keer bekeken

Sinds 1 augustus gebruiken we allemaal IBAN. Het langere rekeningnummer dat uit 18 cijfers en letters bestaat. Er zijn veel kritische geluiden. Zo zou het nummer te lang en ingewikkeld zijn. Maar waarom is IBAN in het leven geroepen? 5 vragen.


1. Wat is IBAN?

De afkorting IBAN staat voor International Banking Account Number. Met de invoering van IBAN heeft iedereen in Europa nu een rekeningnummer dat op exact dezelfde manier is opgebouwd. Hierdoor moet het proces van betalingsverkeer binnen Europa makkelijker en soepeler verlopen. Uiteindelijk is de bedoeling dat er één betaalmarkt komt voor Europa, namelijk SEPA dat staat voor Single Euro Payments Area.

2. Hoe is IBAN opgebouwd?

Het IBAN-rekeningnummer kan in eerste instantie afschrikken door de lengte. Toch is het logisch opgebouwd. Het IBAN-rekeningnummer bestaat uit:

  • landencode van 2 letters (NL)
  • controlegetal van 2 cijfers (bijv. 39)
  • afkorting naam van de bank (bijv. RABO of ABN)
  • eigen rekeningnummer aangevuld met een 0

IBAN beschikt over een controlesysteem. Hierdoor maak je minder snel verkeerde overboekingen

3. Hoe kun je de IBAN-code onthouden?

Als je bovenstaande informatie hebt, is het waarschijnlijk al een stuk makkelijker om je IBAN te onthouden. De code bestaat immers niet uit alleen maar nieuwe cijfers en letters. Veel weet je al. Uiteraard baard oefening ook hier kunst: vaak loont het om het nummer een aantal keer te oefenen of uit te schrijven. Er bestaan ook handige converters die jouw oude rekeningnummer automatisch omzetten naar je IBAN-code. Kijk bijvoorbeeld eens op www.iban-converteren.nl en www.ibanbicservice.nl .

4. Wat is mijn voordeel?

IBAN beschikt over een controlesysteem. Hierdoor maak je minder snel verkeerde overboekingen. Als je de IBAN-code verkeerd invult, krijg je een foutmelding. Bij de oude rekeningnummers was dat niet het geval.

5. Hoe zit het met phishing?

Uiteraard is er met IBAN nog geen oplossing voor oplichting via internet, zoals phishing. Sterker nog, rond de invoering van IBAN grepen internetcriminelen juist hun kans om in te spelen op de verwarring rond het systeem. De Fraudehelpdesk ontving nu al meer dan 1200 meldingen van valse e-mails. Hierin wordt je bijvoorbeeld gevraagd om je nieuwe IBAN aan te vragen door op een link te klikken. Nooit doen dus en blijf goed opletten. Vaak is aan het e-mailadres, de algemene aanhef en de vele spelfouten af te zien of een mail nep is. Neem bij twijfel contact op met je bank.