Pingelpsychologie Waarom geeft succesvol pingelen je een goed gevoel?

pingelpsychologie
zegeltjes sparen
door Annemijn Coenen
1074 keer bekeken

Iedereen vindt het fijn om korting te krijgen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat ruim 70% van de winkelende vrouwen een opwindend gevoel krijgen als ze iets kopen met een fikse korting. Dat doen we niet alleen door te pingelen, maar óók door het sparen van kortingszegeltjes. Waarom geeft pingelen een fijn gevoel?


Lekker ouderwets zegeltjes plakken. We doen het met z’n allen alsof het een lieve lust is. Maar waarom sparen we ze eigenlijk? Het is algemeen bekend dat er niet veel voordeel te behalen valt. Na het sparen van een x aantal zegeltjes krijg je vaak maar € 5 korting op een entreekaartje voor een pretpark. Niet echt de moeite waard, of wel?

Angst voor verlies

Toch herken je vast het blije gevoel dat je krijgt als er een coupon voor gratis verzending van Mediamarkt in je mailbox beland. Of je streepjescodes kunt sparen voor een goedkoop dagje sauna. Onze drang om te sparen is groot en heeft zijn oorsprong in een krachtig psychologisch mechanisme: de angst voor verlies.

Korting betekent een kleiner verlies

Blijkbaar zijn we onbewust altijd bang om achter het net te vissen. Je wilt niet die sukkel zijn die teveel betaalt voor een product. Kortom: we willen verlies voorkomen. Want ja, wanneer we iets kopen met korting, dan is de kans toch kleiner dat we verlies lijden of een miskoop doen?

Het euforische gevoel van het krijgen van korting zorgt er ook voor dat we aanbiedingen minder scherp tegen het licht houden. We vragen ons minder snel af of een bezoekje aan de sauna het bezoeken wel waard is. Door het sparen van korting focussen we ons meer op het deel dat we gratis krijgen en minder op het deel dat we nog moeten betalen. Dat dit bedrag nog steeds fors kan zijn, dat verdrukken onze hersenen naar de achtergrond.

Haal er meer uit dan anderen

En nu even eerlijk: voel jij je ook altijd slimmer dan anderen wanneer je korting krijgt bij een aankoop? Waarschijnlijk sta je gniffelend in de entreerij van de sauna als de mensen voor je het normale toegangstarief betalen. Het feit dat jij maar de helft zal betalen omdat je een kortingscoupon hebt, roept een gevoel van trots op. Zo trots dat we graag blijven doorgaan met plakken en verzamelen van kortingscodes.

Wie is de opperpingelaar: de man of vrouw?

Zelf pingelen op een product blijkt voor sommige mensen nog een uitdaging. Uit onderzoek blijkt dat maar 29% van de vrouwen dit durft te doen, terwijl mannen zich daar veel minder voor schamen. Ook blijkt dat mannen veel meer gedreven zijn in het online vergelijken van prijzen. Maar liefst 72 procent van de mannen gaat eerst online op zoek naar de beste deal voordat ze iets kopen.


Krijg jij van succesvol pingelen ook een kick? Deel je succesverhalen onder dit artikel.