Schulden Nederlander kost samenleving miljoenen

schulden
schulden
door Martine Etten
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
597 keer bekeken

Heb jij een hypotheek of roodstand op de bank? Dan heb je een schuld, net als bijna alle andere Nederlanders. Meer dan een miljoen Nederlanders heeft zelfs ernstige betalingsachterstanden. Dit kost de samenleving veel geld, constateert het Nibud. Dit instituut wil daarom meer nadruk leggen op schuldpreventie.


De samenleving kan miljoenen besparen door meer rekening te houden met het financieel gedrag van consumenten. Dit zegt het Nibud in een nieuw rapport. De verwachting is dat het aantal mensen met grote schulden de komende jaren alleen maar gaat stijgen. Daarom is het tijd dat iedereen, als vriend, bedrijf, bank én overheid kijkt naar hoe hij of zij schulden (bij anderen) kan herkennen én voorkomen, vindt het Nibud.

Schulden gaan de hele samenleving aan

Een betalingsachterstand heeft veel impact. De maatschappij is al gauw 100.000 euro kwijt aan één gezin dat de rekeningen echt niet meer kan betalen. Denk hierbij aan de kosten voor hulpverlening, ziektekosten en uitkeringen. In totaal kan dit oplopen tot miljoenen per jaar. Iemand met schulden voelt zich bovendien vaak buitengesloten en de geldproblemen leiden tot spanningen binnen het gezin en op het werk.

Lastige geldkeuzes en onbewust gedrag

Er wordt volgens het Nibud op dit moment nog te vaak gedacht: ‘Oh, heb je geldproblemen? Dan is het vast je eigen schuld.’ Het Nibud vindt dat er juist meer rekening gehouden moet worden met het automatische financiële gedrag van consumenten. Veel ‘geldkeuzes’ worden onbewust genomen en dat is lastig te veranderen.

Het wordt de consument tegenwoordig erg lastig gemaakt om de juiste geldkeuzes te maken

Ook wordt het de consument vaak juist heel moeilijk gemaakt om de juiste (financiële) keuzes te maken. Dan lukt preventie niet. Schulden ontstaan bijvoorbeeld sneller doordat je toeslagen van tevoren aan moet vragen. Net als door de oplopende kosten als je vergeet uit te checken in het OV, of omdat het zo eenvoudig is om spullen te kopen met je creditcard en dan ‘zomaar’ honderden euro’s rood kunt staan.

Maak het de consument gemakkelijker

Hoe kan het de consument juist gemakkelijker worden gemaakt? Het Nibud noemt 2 voorbeelden uit de praktijk. Zo heeft Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) de webpagina veranderd waar je een studielening kunt aanvragen. Eerst kreeg je standaard het bedrag te zien dat je maximaal kunt lenen. Veel aanvragers waren daardoor geneigd ook daadwerkelijk dit maximale bedrag aan te vinken. Nu staat dit bedrag standaard op 0 en kiezen de ‘leners’ bewuster. En een woningbouwvereniging wil servicepakketten gaan aanbieden aan de huurders. De vereniging draagt vervolgens de zorg voor het betalen van alle vaste lasten.

Zulke voorbeelden zorgen ervoor dat veel geldproblemen voorkomen kunnen worden: goed voor de portemonnee van de consument én van de hele samenleving.

Wat vind jij hiervan? Deel je mening met de redactie van Gewoonovergeld.nl.