Waarom doen we zo graag mee aan online veilingen?

Online veiling
online veiling
593 keer bekeken

Velen van ons struinen regelmatig rond op veilingssites. Vaak eindig je met iets dat je een paar minuten daarvoor nog niet van plan was te kopen. Soms pakt dat goed uit, andere keren blijkt dat je toch echt teveel hebt geboden op dat ene product en blijf je zitten met een gigantische miskoop. Maar waarom hebben websites als Vakantieveilingen.nl, 123bied.nl en eBay.nl zo’n grote aantrekkingskracht op ons? Het kortingspercentage is vaak te verwaarlozen en de betrouwbaarheid van de aanbieder is ook niet altijd te garanderen...Gewoon over geld zocht uit waarom we toch telkens dat online bod uitbrengen.


Spanning en sensatie

De eerste reden voor de herhaaldelijke bezoekjes aan veilingsites: spanning. Veilingen zijn nu eenmaal spannend. Vooral mensen met een winnaars mentaliteit vinden deze manier van ‘kopen’ interessant. Veilingwebsites bevatten altijd een competitief element. Zo zien we tijdens het bieden vrijwel altijd de namen van degenen die op hetzelfde item bieden. Dat zorgt ervoor dat we die ander willen verslaan. Die strijd vinden we vaak zo spannend, dat de stof adrenaline vrij komt in ons lichaam. Je hart klopt sneller en je reactievermogen neemt toe. Ideaal wanneer je sport, maar minder in situaties als deze. Het nemen van rationele beslissingen wordt namelijk moeilijker. Winnen we een veiling? Dan maken onze hersenen dopamine aan. Dopamine zorgt voor een – behoorlijk verslavend – geluksgevoel. Dithormoon komt bijvoorbeeld ook vrij wanneer we sporten, verliefd zijn of iets lekkers eten. Dopamine zorgt er ook voor dat we maar blijven bieden op een bepaald artikel of uitje. De drang om te winnen, inclusief dat verslavende overwinningsgevoel, overheerst. Ook als de prijs zo ver opgedreven wordt dat je uiteindelijk nauwelijks goedkoper uit bent dan wanneer je het product of ticket ergens ander had gekocht. Maar hé, dan heb je wel gewonnen.

Alles wat je zoekt

Wat al deze veilingwebsites ook tot een groot succes maakt is het enorme aanbod. Op zoek naar iets unieks, of simpelweg een oneindig groot assortiment? Dan ben jij bij deze websites aan het juiste adres. Het kan zomaar zijn dat je je zoektocht begint op andere websites, maar uiteindelijk toch eindigt op een veilingsite. Voor je het weet sla je de volgende keer die zoektocht over en klik je gelijk door naar je favoriete veilingsite. Daar vind je namelijk vrijwel altijd wat je zoekt.

Makkelijkste weg

Online veilingen zijn een perfect tijdverdrijf. De spullen of reizen die je op de veilingsites treft loop je vaak spontaan tegen het lijf. Het inloggen is eenvoudig. Vaak doe je dat simpelweg via je Facebookaccount. Als consument houden we ervan om de makkelijkste weg te nemen. Wat houdt je nog tegen wanneer je ziet dat die ene stedentrip nu maar 50 euro kost? Het enige wat je nog moet doen is een bedrag invullen en op enter drukken. Simpeler kan niet! Geen gedoe met uren vergelijken, reviews opzoeken, parkeergarages en overvolle winkelstraten...

Tikken van de klok

Word jij ook altijd zo zenuwachtig van die tikkende klok naast de veiling die je op het oog hebt? De tijdsdruk is de belangrijkste troef van veel veilingwebsites. Deze tijdsdruk zorgt namelijk voor een stressgevoel. Stel dat je die enorme aanbieding mist, wat dan? We willen die ene kans eigenlijk niet missen. Vaak is er op dat moment maar één product of ticket op voorraad. Dit creëert een gevoel van schaarste. Een product dat schaars is, schatten we over het algemeen als waardevoller in. Hoe verder het klokje wegtikt, hoe zenuwachtiger we over het algemeen worden. We hebben daarom niet veel tijd meer om na te denken over de betrouwbaar- of aantrekkelijkheid van de aanbieding. We beslissen puur op basis van emotie en schuiven hierbij het verstand aan de kant. Dat zorgt regelmatig voor onbedoelde aankopen! Veilingwebsites maken slim gebruik van deze verkoop trucs en hun kennis van consumentenpsychologie. Geen wonder dus, dat ook jij regelmatig zwicht voor een ‘aanbieding’. Tip voor een succesvolle winst zonder spijtgevoel: houd een bepaalde aanbieding of een specifiek product een tijdje in de gaten voor je overgaat tot bieden. Vrijwel alle aanbiedingen verschijnen meerdere malen op zo’n veilingsite. Zo weet je niet alleen van tevoren wat de aanbieding gemiddeld opbrengt, maar heb je ook lang genoeg kunnen nadenken over waarom je het product zo graag wilt aanschaffen.