Vertrouwen op de adviesprijs Is dat slim om te doen?

kopen
winkelen, wasmachine, witgoed
door Bianca Lathouwers
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
2304 keer bekeken

Soms word een nieuwe koelkast veel goedkoper aangeboden dan de adviesprijs. Dat klinkt lekker voordelig, maar hoe zit dat precies? Gewoonovergeld.nl zoekt het uit.


Een adviesprijs is de prijs die een fabrikant voor zijn product heeft opgesteld. Hoe doet hij dat? Bij koelkasten bijvoorbeeld, worden verschillende kostenposten bij elkaar opgeteld. Denk aan de productiekosten voor de deur, de lades en het koelsysteem, plus de loonkosten van mensen die het apparaat maken. Ook wordt gekeken naar concurrentie. Zijn er veel andere merken op de markt die koelkasten verkopen? Hoeveel geld vragen zij voor hun koelkast? Als je deze prijzen bij elkaar rekent en met elkaar vergelijkt, rolt daar een adviesprijs uit. Deze prijs communiceert een fabrikant naar verkopers.

Wat doet een winkelier daarmee?

Zoals het woord al zegt is een adviesprijs, jawel, een advies. In feite zegt een fabrikant tegen een winkelier: ‘Als ik jou was, zou ik deze koelkast (of televisie, mixer, noem maar op) voor dát bedrag verkopen’. Of de verkoper zich iets aantrekt van de prijsaanbeveling van de fabrikant, mag hij helemaal zelf weten.

Voordelen

Waarom is een adviesprijs nodig als een winkelier zelf zijn prijzen mag bepalen? Met een adviesprijs heb je een beetje een richtlijn als je prijzen gaat vergelijken. Zo weet je als consument waar je aan toe bent. Zo van: winkel A doet twee tientjes van de adviesprijs af, maar winkel B wel vijf tientjes. Tja, dan koop je natuurlijk sneller die koelkast bij winkel B.

Nadelen

Toch zitten er ook nadelen aan een adviesprijs. Een fabrikant gooit zijn eigen producten niet voor een schijntje op de markt. Wie wantrouwend is, zou kunnen denken dat fabrikanten er rekening mee houden dat winkeliers gaan ‘stunten’ met de adviesprijs.

Daarnaast neemt een verkoper de adviesprijs vaak als richtlijn. Oftewel; zonder adviesprijs had de winkel het product misschien wel twee keer goedkoper in het schap gezet. Zo kan het gebeuren een product eigenlijk overal te duur in de schappen staan.

Jokken over adviesprijs

Voor jou als consument blijft het opletten geblazen. De Reclame Code Commissie heeft al vaker opgemerkt dat winkeliers consumenten misleiden met een nepadviesprijs. Deze verkopers verzonnen zelf een hoge nepadviesprijs zodat ze een fikse ‘korting’ konden geven op een product. Dit mag niet. Het verzinnen van prijzen is volgens de Wet op oneerlijke handelspraktijken verboden.

Wie controleert het?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt in de gaten of winkeliers de prijzen die zij noemen niet zomaar uit de duim zuigen. De ACM houdt zowel de mededingingsregels in de gaten, als de regels voor consumentenbescherming. Zij komt in actie als de regels overtreden worden.

Kortom …

Let dus goed op bij stuntaanbiedingen. Het loont zoals vaak de moeite om nog even verder te kijken. Vergelijk de prijzen van andere winkeliers. Zo weet je zeker dat je niet te veel betaalt voor een product.


De adviesprijs is een prijs die een fabrikant communiceert naar verkopers. Deze richtprijs heeft voor- en nadelen. Als je een product koopt, loont het om prijzen te vergelijken bij meerdere winkels. Zo weet je zeker dat je de beste deal sluit.