Geven we nog fooi? Barman Frank vertelt zijn ervaringen

Fooigedrag
fooi
door Milou Reumer
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
768 keer bekeken

Fooi geven in de horeca doen we in Nederland bijna allemaal. Maar hoeveel geven we gemiddeld? En geven we meer of minder fooi dan voorheen? Frank (45) uit Arnhem loopt ruim twintig jaar mee in de horeca en vertelt zijn ervaringen.


Frank vertelt: “Hoeveel fooi ik ontvang ligt onder meer aan de horecazaak. Je kunt onderscheid maken tussen dagzaken en nachtzaken. In dagzaken komen gasten voor lunch of een stukje taart met een kopje koffie. Nachtzaken zijn cafés waar gasten vaak een hele avond vertoeven.”

Meer transacties, meer fooi

“Mijn ervaring is dat je in dagzaken meer fooi krijgt. Dat komt doordat je hier over de hele dag gezien meer klanten ontvangt. Zij lunchen of drinken een kopje koffie en vertrekken daarna weer. Elke keer als iemand afrekent krijg je fooi. Dit bedrag is weliswaar vaak wat lager dan in nachtzaken, maar als je 100 klanten ontvangt die elk 25 eurocent fooi geven, zit je zo aan de 25 euro per dag.”

Hoeveel fooi je krijgt hangt vaak samen met de transacties

In één keer afrekenen

“In cafés ligt dit anders. Daar kan het de hele avond druk zijn, maar het gaat vaak om grotere groepen die de hele avond blijven. Na afloop rekent zo’n groep in één keer af. Je hebt minder transacties, dat betekent vaak ook minder fooi.”

Minder te besteden

“Toen ik in de horeca begon kreeg ik in dagzaken maandelijks gemiddeld 400 gulden fooi. Dat is nu gehalveerd. Dat heeft alles te maken met het besteedbaar inkomen dat voor veel mensen achteruit is gegaan. Horeca is een luxeproduct en dat merk je. Tien jaar geleden kwamen sommige gasten drie keer per week, nu één keer. Daardoor krijg je ook minder fooi, hoewel dit dus niet zegt dat klanten minder fooi geven. Het aantal bezoeken is wel afgenomen.”

Onderling verdelen

Maar waar gaat de fooi eigenlijk naartoe? Frank: “Dat ligt aan de zaak. Waar ik nu werk stoppen we alle fooi in één grote pot. Aan het eind van de maand verdelen we dit eerlijk over alle medewerkers, dus ook het keukenpersoneel. Zij komen niet in contact met klanten, maar dragen natuurlijk ook bij.”

Fooi betekent waardering krijgen van je gasten

Uitjes en teambuilding

“Daarbij heeft onze zaak onlangs twee nieuwe eigenaren gekregen. Zij gaven ons als personeel de keuze: hun fooi aan het eind van de maand als extraatje verdelen óf het bedrag in een gezamenlijke pot stoppen. We hebben dat laatste gekozen. Hiervan betalen we teamuitjes. Zo zijn we een paar dagen naar Barcelona geweest.”

Fooi weigeren

Frank besluit: “Soms geven gasten wel erg veel fooi hoor. Een paar weken terug zaten er twee Britten aan de bar. In plaats van 54 euro wilden zij 70 euro betalen. Dat heb ik eerst geweigerd omdat ik dit niet in verhouding vond. Maar ze stonden er echt op, dus heb ik het uiteindelijk toch aangenomen. Fooi is tenslotte ook waardering die je krijgt van klanten en dat is het mooiste wat er is.”