Ellen: "Doordat mijn vakantiehuiseigenaar werd gehackt was ik 700 euro kwijt." Voorkom fraude bij het huren van een vakantiehuisje

Vakantiehuisfraude
vakantiehuis
door Annemijn Coenen
2153 keer bekeken

“Ik had nooit gedacht dat ik slachtoffer zou worden van identiteitsfraude. Ik ben altijd heel voorzichtig met het overmaken van geld. Vooral als het om hoge bedragen gaat. Ergens zei mijn onderbuikgevoel dat ik geen tweede aanbetaling moest doen. Maar ja, toen was het al te laat: in één keer was ik 700 euro lichter.

Hoe het begon…

’s Winters begint het bij mij al te kriebelen: waar zullen mijn vrienden en ik de komende zomer op vakantie gaan? Frankrijk… Portugal… Kroatië… Na even Googlen waren we het over eens: we wilden met z’n negenen een weekje naar Spanje. Lekker zwemmen, eten en drinken en vooral genieten van de zon. De reis was al snel via internet geboekt. Nu hoefden we alleen nog een mooi huis te zoeken via een vakantiehuizenplatform.

Mailen naar de eigenaar

Mijn vriend Daniel vond al gauw een te gekke optie en mailde een beschikbaarheidsaanvraag naar het vakantiehuizenplatform. Binnen een dag kregen we mailtje van de huiseigenaar terug: de villa was in die periode nog vrij! Het vervolgcontact verliep hierna via het privé e-mailadres van de huiseigenaar. We mailden een paar keer heen en weer met vragen over de verhuurprijs, maar ook bijvoorbeeld over een routebeschrijving naar het vakantiehuis. Er werd altijd vlot gereageerd door de verhuurder, dus na de definitieve boeking maakten we de eerste aanbetaling van 700 euro direct over.

De tweede aanbetaling

We vonden het opvallend dat het geld gestort moest worden op een ander rekeningnummer.

Een paar dagen later mailde de verhuurder of we het laatste deel van de betaling wilden overmaken. We vonden het opvallend dat het geld gestort moest worden op een ander rekeningnummer. Ons onderbuikgevoel zei dat we de huiseigenaar eens moesten natrekken.

Speuren via social media

De makkelijkste manier om informatie over iemand op te zoeken is via social media. We trokken de huiseigenaar na via Linkedin en Facebook. Er kwam niks geks uit: hij heeft een normaal profiel en woont inderdaad vlakbij onze vakantievilla. Daarna hebben we nog gegoogled naar fraudeverhalen, maar we vonden niks wat naar hem leidde.

Daniel opperde om de huiseigenaar dan maar rechtstreeks te vragen waarom we weer geld moesten overmaken. Dat deden we via een mailtje. Na een logische verklaring twijfelden we nog steeds, maar maakten toch 700 euro over naar de rekening..

Een verdachte rekening

Daniel belde direct met zijn bank en kreeg te horen dat het 'een verdachte rekening' betrof.

Een dag later zag Daniel dat een groot deel van het bedrag door de bank was teruggestort op zijn rekening. Nu begonnen onze alarmbellen echt te rinkelen. Daniel belde direct met zijn bank en kreeg te horen dat het ‘een verdachte rekening’ betrof waar we geld naar hadden overgemaakt. Blijkbaar was dit een berucht rekeningnummer. Het advies van de bank was om rechtstreeks contact met de huiseigenaar op te nemen.

De ontmaskering van ‘de huiseigenaar’

We mailden direct naar de huiseigenaar, maar we kregen geen antwoord meer. Gelukkig dacht Daniel eraan om het vakantiehuizenplatform te bellen, de situatie uit te leggen en te vragen naar het directe telefoonnummer van de verhuurder. Eenmaal gebeld werd ons vermoeden bevestigd: de echte huiseigenaar had na onze eerste beschikbaarheidsmail geen mailtjes meer ontvangen. Sterker nog, hij was gehackt en kon niet meer inloggen op zijn e-mailadres. De hacker deed zich dus voor als de huiseigenaar en stak ons vakantiegeld in zijn eigen zak! En we bleken niet het enige slachtoffer!

Geld terugkrijgen

Ons geluk is dat wij voor het boeken hebben opgezocht of het vakantiehuizenplatform een waarborggarantie hanteerde. Op die manier kun je geld terugkrijgen als je slachtoffer wordt van fraude. We hebben nu recht om ons geld terug te krijgen, maar eerst moeten we een papierwinkel aan bewijs verzamelen. Een hoop tijd en gedoe! Ik vergeet dit in ieder geval niet snel meer als ik een nieuwe vakantie ga boeken.

Wees kieskeurig bij het huren van een vakantiehuis

In ons geval liep de identiteitsfraude gelukkig met een sisser af. Maar voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen.

  • Vraag altijd naar een (vast) telefoonnummer van de persoon bij wie je een vakantiehuis wilt huren.
  • Verifieer bij het vakantiehuizenplatform waar je boekt of dit telefoonnummer en/of adresgegevens ook echt kloppen.
  • Boek alleen bij vakantiehuizenplatforms die een waarborggarantie hebben.
  • Luister altijd naar je onderbuikgevoel. Als je denkt dat iets niet klopt, kun je maar beter op je gevoel af gaan.
  • De meeste verhuurders laten de huur op één rekening storten. Sta er bij stil dat een andere rekening meestal niet klopt.
  • Bewaar al je mailtjes die je uitwisselt met een verhuurder als bewijs. Dit zou kunnen dienen als bewijsmateriaal als je zou worden opgelicht.

Dat óók bij het boeken van een vakantiehuisje identiteitsfraude op de loer ligt ontdekte Ellen (31) aan den lijve. Hier vertelt ze haar verhaal en geeft tips.