Deze adviezen moeten het belastingstelsel verbeteren. Lukt dat ook? Leuker kunnen ze het niet maken...

belasting
Eef van Opdorp
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
569 keer bekeken

Dit artikel is inmiddels verouderd. Lees hier over de huidige stand van zaken.

Op verzoek van het vorige kabinet onderzochten deskundigen hoe het Nederlandse belastingstelsel veranderd kan worden. Die deskundigen, verzameld in de Commissie Van Dijkhuizen, presenteerden onlangs hun rapport. Gewoon over geld vroeg Eef van Opdorp naar haar mening over de belangrijkste adviezen.


Er zijn straks nog maar 2 belastingschijven, in plaats van de 4 schijven van nu. Eentje van 37% voor inkomens tot € 62.500 en eentje van 49% voor inkomens daarboven.

“Een goed advies dat de inkomstenbelasting voor iedereen helder maakt. Bijna 12 miljoen Nederlanders vallen straks onder die 37%. Dit tarief telt nu alleen voor inkomens tot € 19.645. Het inkomen gaat hiermee voor veel mensen dus omhoog. Maar ik denk niet dat je dit in je portemonnee merkt. Vaak gaat het er aan de andere kant weer af. Omdat je door dat hogere inkomen bijvoorbeeld het recht op bepaalde toeslagen kwijtraakt. Of het echt voordeliger wordt, betwijfel ik dus.”

De toeslagen worden eenvoudiger. Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget komen in één pakket. Ook wordt zorgtoeslag direct uitgekeerd aan de zorgverlener.

“Door het samenvoegen van al die toeslagen maak je het overzichtelijker voor iedereen. Heel goed, want hoe simpeler, hoe beter! Daarom ben ik ook groot voorstander van het rechtstreeks uitbetalen van toeslag aan de zorgverlener. Zo haal je er een ingewikkelde en onnodige stap tussenuit. Die aanpassing kan 300.000 wanbetalers schelen. Want de toeslagen worden vaak aan andere zaken besteed. Hierdoor wordt de zorgrekening dan weer te laat betaald. Dat ga je hiermee tegen.”

“Ik zou dit advies dan ook doortrekken naar alle andere toeslagen. Dat bijvoorbeeld ook het kindgebonden budget en de huurtoeslag rechtstreeks worden uitbetaald aan de dienstverlener. Dat scheelt ook veel rompslomp. Want als er nu iets in je situatie verandert en je geeft dat niet meteen door, krijg je weer teveel toeslag. Dat geld moet je later weer terugbetalen. Een hoop onnodig gedoe dat ook voor financiële problemen kan zorgen. Door betalingen rechtstreeks te laten verlopen, voorkom je dat.”

“In de adviezen die het belastingstelsel gemakkelijker maken, kan ik me goed vinden. De twee belastingschijven en het toeslagensysteem mogen van mij snel worden ingevoerd.”

De belasting op spaargeld wordt van 4% verlaagd naar 2,4%. Dit percentage is een gemiddelde van de spaarrente van de afgelopen 5 jaar.

“Een prima plan! Die 4% was bij de invoering redelijk, maar de crisis heeft dat allemaal veranderd. Je krijgt nu nergens meer 4% rente, die tarieven liggen veel lager. Daarom is het heel logisch om die belasting te baseren op de werkelijke, lagere spaarrentes. Belasting betalen over spaargeld is natuurlijk nooit leuk.  Maar als het is gebaseerd op realiteit, wordt het wel een stuk eerlijker en doet het minder pijn.”

De btw gaat 2% omhoog. Van 21 naar 23% in het hoge tarief en van 6 naar 8% in het lage tarief.

“Een mooi voorbeeld van hoe het hogere inkomen weer teniet wordt gedaan. Want hiermee gaan we meer betalen voor producten en diensten. Het hoge tarief is daarbij pasgeleden al verhoogd van 19 naar 21%. Een nieuwe verhoging komt echt te vroeg. Laten we eerst maar even allemaal op adem komen, geld uitgeven en een buffer opbouwen. Anders houd je de economie niet draaiende. 2% is misschien niet veel, maar nu zijn al die kleine beetjes samen net te veel. Zeker in een markt die het nu al moeilijk heeft. Nog even niet doen, dus!”

De hypotheek verhuist van box 1 naar box 3. Hierdoor wordt de hypotheekrenteaftrek maximaal 30%.

“In het advies is gelukkig direct gezegd dat dit iets voor de lange termijn is. Dit zullen huizenbezitters over 20 jaar gaan voelen. De huizenbezitters van nu hebben hier dus nog geen last van. Deze maatregel kun je ook pas invoeren als de huizenmarkt is hersteld en de huizenprijzen weer gaan stijgen. Nu is daar simpelweg geen financiële ruimte voor.”

“Ik vind het wel goed dat de hypotheekrenteaftrek niet meer onaantastbaar is. Maar we moeten die wel met mate aanpakken, dat gebeurt met dit advies ook. Hierbij hoort trouwens ook een advies voor een garantieregeling voor restschulden. Hiermee kunnen mensen met een restschuld gemakkelijker een hypotheek krijgen. Daarvan verwacht ik dat het wel snel wordt ingevoerd. Zodat de huizenmarkt weer gezonder wordt, met alle voordelen van dien.”

Juich je deze adviezen toe?

“In het merendeel kan ik me wel vinden. Zeker in de adviezen die het belastingstelsel gemakkelijker maken, zoals de twee belastingschijven en het toeslagenadvies. Die mogen wat mij betreft snel worden ingevoerd. Voor andere adviezen, zoals de btw-verhoging, vind ik het nu nog te vroeg. Maar over het algemeen vind ik dat de adviezen logisch en bruikbaar zijn.”

En zijn er ook adviezen die je afwijst?

“Vooral als zelfstandig ondernemer zie ik wel wat mindere kanten. Vooral bij kleine, startende ondernemers worden veel aftrekposten weggehaald, waardoor ze er dus flink op achteruit gaan. De groep ZZP’ers (zelfstandigen zonder personeel) is juist groeiende en zij worden hierdoor de pineut. Dat vind ik jammer. Deze groep zou juist meer beschermd en gestimuleerd moeten worden. Maar we moeten niet vergeten dat het nu nog allemaal plannen zijn. Hopelijk worden dan deze plannen voor zelfstandigen straks geen werkelijkheid.”

Hoe groot acht jij eigenlijk de kans dat de adviezen worden doorgevoerd?

“De plannen worden door bijna iedereen binnen de politiek behoorlijk enthousiast ontvangen. Er is dus zeker wel draagvlak voor. Maar minister van Financiën Dijsselbloem heeft al gezegd dat de adviezen in 2014 nog niet worden doorgevoerd. Ik verwacht ook niet dat alle adviezen worden overgenomen. Waarschijnlijk overleeft een aantal interessante adviezen. Maar ik hoop wel dat het tweeschijvensysteem en de versimpelde toeslagenregeling er straks echt komen.”


De Commissie Van Dijkhuizen heeft ons belastingstelsel kritisch bekeken. En geeft advies over hoe het beter en vooral simpeler kan. Eef van Opdorp bekijkt op haar beurt de adviezen met een kritisch oog.