Waarom zwicht je voor 9,95 euro?

Verkoopstrategie
koopkracht
480 keer bekeken

Een waterkoker voor 9,95, dat klinkt als een koopje. Minder dan tien euro voor een gloednieuw apparaat! Het is bewezen: producten waarvan de prijs eindigt op ,99 of ,95 leggen we gemiddeld 34 procent vaker op de toonbank. Niet zo gek dus dat heel veel winkels deze strategie aanhouden. Maar waarom werkt die strategie eigenlijk zo goed?


Voor ons gevoel is 9,95 euro lager dan 10 euro en dus erg voordelig.

Hoe werkt het?

Veel mensen denken dat deze strategie te maken heeft met de ,95 op het einde. Dat klopt echter niet. De negen is een hoog getal en zou ons dus juist moeten afschrikken. Waar we écht naar kijken is het getal voor de komma. Een bedrag als 9,95 is extra aantrekkelijk, want zo komt de prijs nog net niet in de dubbele cijfers. Een koopje dus. Al weten we natuurlijk allemaal dat het maar vijf cent scheelt met tien euro, voor ons gevoel is de prijs lager dan 10 euro en dus erg voordelig. We schijnen ons achteraf ook een product van 9,95 eerder te herinneren als een investering van 9 euro, dan een van 10 euro. Zo verantwoorden we de aankoop later voor onszelf. Dat is de reden dat we zo vaak zwichten voor een product met deze eindgetallen.

Wanneer werkt het niet?

Er is echter een grote máár: dit trucje werkt voor ons niet altijd. Zijn we op zoek naar iets van echte kwaliteit of iets met status? Dan gaan we haast nooit voor een product met een prijs die eindigt op ,95. Waarom niet? Dit soort getallen staan voor ons gelijk aan goedkoop. Dat wil je natuurlijk juist niet als je op zoek bent naar iets om mee te pronken.

Hoe bezwijk je er niet meer voor?

Al die dingen die je onbewust vaker koopt omdat ze eindigen op ,95... Dat kost natuurlijk een hoop geld! Hoe zorg je er nou voor dat je niet meer in dit trucje trapt? Bewust zijn van deze strategie is al de belangrijkste stap. Probeer bij elk ‘koopje’ de realistische prijs te zien. Wat kan je voor dat bedrag nog meer kopen? En is het product zijn geld waard? Dat bespaart je een hoop onnodige aankopen.