Keukenverkoper klapt uit de school Zo pingel je er met gemak duizenden euro’s af

Pingelen op keuken
keuken
door Martine Etten
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
22300 keer bekeken

Oud-keukenverkoper Klaas van der Ven (48) was een gewiekste verkoper. Nu hij is gestopt, vertelt hij welke verkoopspelletjes er worden gespeeld. En hoe je als pingelende klant duizenden euro’s kunt besparen. “Keukenverkopers zijn net tweedehands autoverkopers, er is altijd meer bij ze te halen dan je denkt!”


Klaas vertelt: “Een keukenverkoper ziet elke klant die de showroom inloopt als een grote zak met geld. Een zak geld die zo snel mogelijk moet worden binnengehaald. De eerste vraag die de verkoper stelt is: ‘Kunt u vandaag al beslissen’? Is het antwoord nee, dan is de verkoper direct veel minder geïnteresseerd. Iedere verkoper zit op een target en wil daarom nog dezelfde dag zaken doen. Dit geeft de pingelaar veel mogelijkheden, want het doel van de verkoper is dat je het pand pas verlaat met een getekend koopcontract.”

Keukenverkopers zien klanten als een wandelende zak met geld

Korting voor het oprapen

“De concurrentie in de keukenbranche is moordend. Daarom zijn er elke week weer andere kortingsacties,” legt Klaas uit. “Of het nu gratis montage, dikke korting op de apparatuur of een gratis granieten keukenblad is, korting is er altijd te halen. Op alles wat er verkocht wordt, zet de verkoper een extra bedrag. Dat bedrag geeft hij gericht weg om de keuken nóg voordeliger te laten lijken. Geeft hij extra korting op de apparatuur, dan verdient hij dat terug op de kastjes. De marge op een keuken is ongeveer 50 procent, zodat de verkoper kan zakken naar ongeveer 30 procent. Weet je er nog meer af te pingelen? Dan ben je goed bezig als koper!”

Verkooptrucje

“Tussen mijn oud-collega’s zaten veel gehaaide jongens. Een voorbeeld: een collega gaf een flinke korting op de montage. Om dat te compenseren sjoemelde hij met de kastjes. Deze verkoper had een prijslijst voor de kastjes, die opliepen in kwaliteit en prijs. Kastje A was het goedkoopst en van de minste kwaliteit, kastje D was het duurst en van de beste kwaliteit. Hij liet die prijslijst ook aan de klant zien. Hij gaf dus de korting op de montage maar praatte de klant tegelijk richting het duurste kastje. Eigenlijk pure oplichting, maar hij pakte wel zijn winst!”

Waar de winst pakken

Klaas vervolgt: “De verkoper bepaalt met zijn eerste paar vragen welk vlees hij in de kuip heeft. Wil de klant vandaag al beslissen? En waar kan ik als verkoper dan de winst pakken? Ik had een keer een ouder echtpaar in de winkel. De man was meteen verliefd op een dure koelkast van Bosch. Hij had het er de hele tijd over. Zijn vrouw was wat terughoudender, want het paste eigenlijk niet helemaal in het financiële plaatje. Ik heb toen wat korting gegeven op andere spullen, zodat ze de koelkast óók kochten.”

Veelvoorkomende tactiek: een indringend 'gesprek' met de baas...

Overleggen met de baas…

“Een veel gebruikte verkooptactiek is de volgende: de verkoper zegt: ‘meer korting kan ik écht niet geven, dat moet ik eerst met mijn baas overleggen’. De verkoper verdwijnt voor een kwartiertje naar achteren voor ‘overleg’. Alleen hij overlegt niet met zijn baas, hij doet maar alsof... Als hij terugkomt acteert hij dat hij een zwaar gesprek met de baas heeft gehad en dat hij met veel pijn en moeite toch wat extra korting mag geven. Maar dan moet er wel vandaag getekend worden. Veel klanten voelen zich dan speciaal en tekenen direct. Dit terwijl het gewoon in de verkoopstrategie past. Het is allemaal ingecalculeerd.”

Versla de keukenverkoper

Klaas besluit: “De keukenverkoper wil je dezelfde dag nog een keuken verkopen. Wees je hiervan bewust. Als het verkoopgesprek te lang duurt kost hem dat omzet en geeft hij sneller korting. Struin het internet af, ga goed voorbereid op pad en zorg dat je weet wat alles ongeveer kost. Zo word je niet bedonderd. Is het voor jou geen punt om dezelfde dag nog een keuken te kopen? Ga dan op de laatste zaterdag van de maand. Keukenverkopers sluiten dan sneller een deal met meer korting omdat ze hun maandtarget moeten halen. Laat je in ieder geval niet opjagen en laat merken dat je weet dat er korting te halen is. Zo versla je de keukenverkoper!”

* De naam Klaas van der Ven is wegens privacyredenen verzonnen