Heleen: “Ik woon als een student in de kelder van mijn luxe kantoorpand” Mijn Geldgeheim

Mijn Geldgeheim
vrouw
lotte, blog, blogger
door Lotte Hamer
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
1031 keer bekeken

Een Geldgeheim… we hebben er allemaal wel één. In deze rubriek vertellen anderen hier openhartig over. Deze week het geheim van Heleen (32).


Wat is jouw Geldgeheim?

“Mijn geldgeheim is niet echt een geheim. Dit in de zin dat mijn familie en goede vrienden het wel weten. Maar voor klanten en zakenrelaties houden mijn man en ik een glamorous rookgordijn op, vanuit het motto: succes maak je door succes uit te stralen. Imago is alles!”

“Toen mijn man en ik drie jaar geleden ons eigen reclamebureau oprichtten, startten we in een moeilijke tijd. Crisis alom. Maar we wisten dat in deze branche een succesvolle uitstraling en image heel belangrijk is. Onze klanten moeten wel het vertrouwen krijgen dat wij de grote campagnes aankunnen.”

“Om dit imago vanaf dag één te laten knallen, hebben we al ons spaargeld bijeengeschraapt en flink geïnvesteerd in een mooie huisstijl, website, merkkleding voor ons en een dikke lease-BMW voor de deur. Het sluitstuk op de begroting was een luxe kantoorpand in de Randstad. De ultieme showstopper. We konden het niet betalen, maar wisten toch: dit móeten we doen. Wat het ons ook kost.”

Voor klanten en zakenrelaties houden we een glamorous rookgordijn op

Wat heb je toen gedaan?

“We hebben ons woonhuis in Nijmegen te koop gezet. Onze woning lag in een geliefde wijk, dus we konden al snel een mooie prijs krijgen. De keuze was eenvoudig: verkopen maar. En ons droomkantoor openen in de Randstad. Zo gezegd, zo gedaan. Er was maar één maar… nu hadden we geen woning meer! Hier hebben we een creatieve oplossing voor gevonden.”

“Onder ons kantoorpand zit een droge kelder met prima ventilatie. Hier hebben we ‘ons kamp opgezet’: we hebben een slaapkamer met zithoekje ingericht en een basic badkamer laten plaatsen. Koken doen we op de zaak, eenvoudige eenpansgerechten op een elektrisch kookplaatje, dat we dan neerzetten in onze koffiehoek in de luxe loungeruimte met een bibliotheek aan dure vakliteratuur. Wat een tegenstelling hè? Maar besef wel: we hebben geen woonlasten.”

Reclame draait om image, om wat mensen dénken dat je bent.

Wat levert het jou op?

“Dit klinkt omslachtig, maar geloof me: het werkt! Elke keer dat wij nieuwe relaties op de zaak ontvangen, zie ik hun ogen oplichten. We stralen succes uit. Zeker als ik vertel over ons tweede huis in Sauerland, waar ik me zo thuis voel. Allemaal verzonnen natuurlijk. Ook een goeie: voor speciale netwerkborrels en bijeenkomsten huur ik vaak kleding. Zo verschijn ik voor een zachte prijs elke keer weer in een nieuwe merkoutfit. Met een beetje creativiteit kom je er wel.”

Voel je je vaak een leugenaar?

“Nee, gek genoeg niet. Reclame draait om image, om wat mensen dénken dat je bent. Mijn man en ik hebben gewoon onszelf als een waardevol product in de markt gezet. Onze familie en vrienden weten wel hoe het zit. De meningen over deze situatie zijn verdeeld, maar iedereen staat uiteindelijk wel achter ons.”

Hoe zie je de toekomst?

“Uiteindelijk is mijn droom om naast een succesvol bedrijf ook een gezin te stichten. Hiervoor moeten we natuurlijk wel verhuizen. Ook voor ons huwelijk zou dit wel beter zijn, want samenwonen op één slaapkamer is echt zwaar. Maar voorlopig blijven we hier. De zaken gaan – zeker voor deze tijd – redelijk goed en we kunnen nu een potje sparen. We willen deze situatie nog 2 of 3 jaar volhouden en dan de volgende stap zetten.”