Heb jij een beleggingsverzekering? Overleg of het goedkoper kan

beleggingsverzekering
verzekering, advies
door Martine Etten
422 keer bekeken

In bijna 20 jaar tijd zijn er in Nederland ruim 7 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht. Voor deze verzekeringen bestaan nu betere én goedkopere alternatieven. Daarom bieden verzekeraars hun klanten een gratis hersteladviesgesprek. Maar uit onderzoek blijkt: de meeste verzekerden zitten daar helemaal niet op te wachten. Hoe zit dit bij jou? Ben jij 100% op de hoogte of misschien ook een dief van je eigen portemonnee?


Van de bezitters van een beleggingsverzekering die wel een adviesgesprek zijn aangegaan, is een kwart er financieel op vooruit gegaan. Bovendien zegt meer dan de helft nu beter te weten hoe hij er financieel voor staat en meer grip te hebben op zijn financiële situatie. Dit blijkt uit het rapport ‘De consument en zijn beleggingsverzekering ’ van het Nibud .

Desinteresse, wantrouwen en onwetendheid

Het Nibud roept alle bezitters van beleggingsverzekeringen op om het gratis hersteladviesgesprek met hun verzekeraar aan te gaan zodat de persoonlijke situatie bekeken kan worden. Uit het rapport van het Nibud blijkt dat het voor verzekeraars moeilijk is om met bezitters van beleggingsverzekeringen in gesprek te komen. De meeste verzekerden zien dit niet zitten. Waarom niet? De vier belangrijkste redenen:

  • Ik verwacht niet dat een gesprek of wijziging mij (financieel) iets oplevert.
  • Ik heb geen vertrouwen in de verzekeringsmaatschappij, bank of financieel adviseur.
  • Ik heb geen interesse en/of tijd om mij erin te verdiepen.
  • Ik denk dat het adviesgesprek geld kost.

Wat kan het hersteladviesgesprek jou opleveren?

Nibud-directeur Gerjoke Wilmink adviseert om toch de alternatieven te onderzoeken: “Stap over je argwaan heen en vraag om dat gratis adviesgesprek bij de adviseur die je destijds dit beleggingsproduct heeft geadviseerd. Je hebt recht op dat gratis gesprek en je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar geen gebruik van maakt. Het Nibud wil voorkomen dat de consument straks teleurgesteld is, terwijl hij in veel gevallen nu nog iets kan ondernemen. We gaan ook de aanbieders vragen nog actiever hun klanten te benaderen en duidelijker te vertellen dat het gesprek gratis is en wat het de klant kan opleveren.”

Tip: doe de Waardescan

Heb jij een beleggingsverzekering? Doe de ‘ Waardescan Beleggingsverzekeringen ’ en bekijk hoeveel deze verzekering jou naar verwachting aan het einde van de looptijd zal opbrengen.