Geld terug bij treinvertraging Van kedeng kedeng naar ka-ching!

openbaar vervoer
trein
door Bianca Lathouwers
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
851 keer bekeken

Een bezoekje aan oma of een ritje naar het werk. Met de trein reis je gemakkelijk naar de plek waar je heen moet. Toch komt het af en toe voor dat de trein vertraging heeft. Mag je dan geld terugvragen?


Wanneer heb je recht op geld terug?

Bij alle treinvervoerders in Nederland kan je geld terugvragen bij vertraging. Daar zitten echter regels aan. Zo moet je volgens de NS minstens 30 minuten te laat aankomen op het bestemmingsstation. Als de NS een week van tevoren aangeeft dat er werkzaamheden zijn, heb je geen recht op geld terug. Dit heb je ook niet bij sneeuw of andere extreme weersomstandigheden. En als je vergeet in- of uit te checken met de ov-chip heb je ook nergens recht op.

En dan?

Het sneeuwt niet, je bent ingecheckt en er zijn geen werkzaamheden. Toch is de trein al een half uur te laat. Nu mag je volgens de NS geld terugvragen. Dit kan je doen door een formulier in te vullen. Deze kan je ophalen bij de stationsbalie of bestellen via internet . Als bewijs moet je het treinkaartje of een kopie van het abonnementsbewijs met het formulier meesturen.

Als je een NS-account hebt is het helemaal makkelijk. Je meldt online de vertraging via de reishistorie van je OV-chipkaart. Binnen 6 weken krijg je bericht of het geld terug wordt gestort.

Ka-ching?

Hoeveel geld levert het invullen van zo’n formulier op? Volgens de NS krijg je de helft van de ritprijs terug als je 30 tot 60 minuten vertraging hebt. Daar zit een máár aan. Je treinkaartje moet namelijk minstens € 4,40 hebben gekost. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een fietskaartje die je bij je treinticket hebt gekocht.

Als je langer dan een uur vertraging hebt, betaalt de NS het hele bedrag terug.

De bovenstaande regel geldt alleen voor een los kaartje. Bij een abonnementen verschillen de retourbedragen. Benieuwd wat jij met je abonnement terugkrijgt? Bekijk het vertragingsoverzicht van NS.

Andere vervoerders

De NS is niet de enige die rondjes rijdt op het spoor. Ook bij andere vervoerders kan je geld terugvragen bij vertraging.

Bij Arriva krijg je na 30 tot 59 minuten vertraging de helft van je treinkaartje terug. Je treinkaartje moet dan meer dan € 8,- hebben gekost. Als je na 60 minuten nog steeds aan het wachten bent op de trein, krijg je de hele treinrit terugbetaald.

Treinvervoerder Connexxion rijdt alleen tussen Amersfoort, Barneveld en Ede-Wageningen. Volgens de website gebeurt het regelmatig dat reizigers verkeerd inchecken en daardoor te veel geld betalen. Het is dan mogelijk om geld terug te vragen. Dit kan je doen door het online formulier in te vullen.

Bij Thalys krijg je het snelst geld terug. Al na een kwartier vertraging krijg je de helft van het treinticket terug. Als de trein meer dan 30 minuten te laat is krijg je alle kosten vergoed .

Ook Veolia geeft geld terug bij vertraging. Na 30 minuten wachten krijg je de helft van je kaartje terug. Na een uur krijg je het hele bedrag terugbetaald. Dit kan alleen als je ticket meer dan € 5,- heeft gekost.


Bij treinvertraging heb je in sommige gevallen recht op geld terug. Lees daarom goed de voorwaarden. Het invullen van een vertragingsformulier kan geld opleveren.