Auto-onderdelen vervangen: zelf doen of laten? Expert Örjan Frikkee vertelt

Auto-onderhoud
autoonderdelen
door Milou Reumer
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
877 keer bekeken

Als het om auto-onderdelen gaat is er veel variatie in kwaliteit én prijs. Om te besparen kun je zelf voordelige items kopen. Maar is dat altijd verstandig? Auto-expert Örjan Frikkee is directeur van Profile Tyrecenter Frikkee. Hij vertelt.


Örjan: “Tuurlijk kun je als consument zelf auto-onderdelen kopen. Maar je moet dan wel exact weten wát het probleem is, wélke onderdelen vervangen moeten worden en tot slot moet je goed weten wat voor product je koopt ter vervanging.”

Weet wat je doet

Zelf auto-onderdelen aanschaffen kan dus nog best complex zijn. Örjan: “Remblokken bijvoorbeeld zijn er in alle soorten en maten. Elk automerk heeft z’n eigen remblokken, dan heeft ook nog elk type auto een specifiek soort remblok. Je moet dus echt weten wat je koopt, of je goed laten adviseren.”

Onderdelen plaatsen

Örjan vervolgt: “Als je de remblokken eenmaal hebt, ben je er nog niet. Je moet ze ook nog plaatsen. Dat kan door een garagebedrijf, maar als je onderdelen van slechte kwaliteit hebt aangeschaft bestaat de kans dat je garage ze niet eens plaatst. Ikzelf plaats bijvoorbeeld liever geen B-merken van lagere kwaliteit. Mocht je toch zelf een auto-onderdeel aan willen schaffen, check dan in elk geval of het een kwaliteitslabel heeft. Dan weet je zeker dat het kwalitatief in orde is.

Zelf motorolie verversen

“Consumenten kopen wel vaak zelf motorolie en vullen dit dan zelf bij”, vertelt Örjan. “Op zich is dat goed te doen. De prijzen variëren tussen de 5 en 25 euro. Dan is het verleidelijk om een voordelige variant te kopen, maar let op want in de regel geldt: goedkoop is duurkoop. Voordelige olie is kwalitatief vaak minder goed, de gevolgen kunnen groot zijn: de motor kan vervuild raken of zelfs helemaal kapotgaan. Als je de motor moet laten vervangen, kunnen de kosten oplopen tot in de duizenden euro’s.”

Voor een grondige reparatie betaal je al snel 400 à 500 euro

Vertrouwen op expertise

Maar hoe weet je als klant of de monteur kwalitatief goed werk levert én een redelijke prijs vraagt? Örjan: “Helaas staat de autobranche niet bij iedereen bekend om haar betrouwbaarheid. Voor klanten is het moeilijk meetbaar of er goed werk wordt geleverd en of de prijzen wel passend zijn. Het verschilt natuurlijk per reparatie, maar je betaalt al snel zo’n 400 à 500 euro. Dan moet jij als consument natuurlijk kunnen vertrouwen op de expertise van de monteurs. Daarom is het belangrijk dat je als autogarage transparant te werk gaat. En dat gebeurt niet overal.

Meekijken met reparaties

“Bij Profile Tyrecenter Frikkee betrekken we onze klanten zoveel mogelijk bij de werkzaamheden. We leiden onze monteurs zelf op en besteden daarbij extra aandacht aan duidelijke communicatie. We leggen klanten duidelijk uit wat er mis is met de auto, wat we daaraan gaan doen en hoe we dat doen. Als de klant het wil kan hij of zij meekijken tijdens de reparatie, zodat hij of zij precies ziet hoe we te werk gaan en kan zien welke onderdelen we plaatsen.”

Vaste prijzen

“We hanteren zoveel mogelijk vaste prijzen voor werkzaamheden. Dit is mogelijk bij reparaties die voor elke auto hetzelfde zijn. Zo weet je als klant vooraf waar je aan toe bent en hoeveel het je gaat kosten. Natuurlijk zijn er ook heel specifieke situaties waarbij we geen vaste prijs kunnen stellen, maar ook dan geven we vooraf aan hoeveel het gaat kosten.”