Aanvalsplan… weekboodschappen doen

Weekboodschappen
boodschappen
lotte, blog, blogger
door Lotte Hamer
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
5618 keer bekeken

In de top-10 bespaartips vind je ‘m vaak terug. Het advies ‘doe één keer per week boodschappen, in plaats van elke dag’. Maar hoe pak je dit handig aan? Hoeveel heb je nodig voor een week? Uit eigen ervaring weet ik hier wel het één en ander vanaf. Ik deel graag mijn ‘aanvalsplan’.


Wat heb je nodig?

  • Pen en papier
  • Pc / laptop / tablet met internet

Waar maak je het plan?

Thuis, zodat je in je keuken- en voorraadkasten kunt kijken wat je nog in huis hebt.

Stap 1: aanbiedingen

Iedereen heeft wel een favoriete supermarkt. En als je net als ik bent, ga je echt niet heen en weer zeulen met boodschappen tussen verschillende winkels. Dus een handige eerste stap is om op de site van jouw supermarkt te kijken welke versaanbiedingen (groente, fruit, kaas, vlees) er gelden. Houd dit in gedachten of maak een lijstje van de producten die je graag lust.

Stap 2: avondeten

Bedenk eerst hoe vaak je deze week waarschijnlijk gaat koken en of je nog een keer gasten krijgt. Noteer dit. Nu volgen er twee opties (ook te combineren):

  1. Open in een nieuw scherm een receptenzoeker. Het handigst vind ik de site van appie omdat je hier direct kunt aanklikken dat je ‘budget’ recepten zoekt. Zoek per ingrediënt in de aanbieding naar recepten en kies er in totaal 7 (of minder) die je aanspreken.
  2. Bedenk/herinner zelf je favoriete recepten met een bepaald ingrediënt.

Noteer vervolgens van elk recept de ingrediënten die je nog niet in huis hebt. Hiervoor is het dus handig als je in je keukenkastjes kunt kijken. Welke kruiden heb je bijvoorbeeld al en hoe staat het met je voorraad rijst?

Schrijf gewoon alles vlot onder elkaar op, het geeft niet als er zaken dubbel op de lijst staan. Dit ga je op het eind nog netjes overschrijven.

Stap 3: ontbijt

Hoe vaak ga je deze week thuis ontbijten? Wat eet je graag? Brood / cruesli / fruit? Je kunt dit ook laten afhangen van de aanbieding in jouw supermarkt. Check opnieuw wat je nog hebt liggen - bijvoorbeeld qua beleg - en schrijf op je lijst wat je nodig hebt. Bij mij is dit vaak (voor twee personen):

  • 1 brood
  • yoghurt
  • sinaasappelsap
  • beleg (afhankelijk van wat ik nog heb)
  • boter (afhankelijk van hoeveel ik nog heb)
  • cruesli (afhankelijk van hoeveel ik nog heb)

Stap 4: lunch

Ga je deze week thuis lunchen of kun je eigen lunch meenemen? Bedenk hoeveel jij voor die dagen nodig hebt. In ons geval betekent dit meestal een extra brood (gaat in de vriezer) en beleg.

Stap 5: en verder…

Pak je lijstje en loop door het huis om te checken wat je nodig hebt. Voorbeeldlijstje waar je op kunt controleren – en uiteraard kies je het liefst weer de aanbiedingen:

  • frisdrank / bier / wijn
  • fruit
  • tussendoortjes zoals liga’s
  • chips / snoep / koekjes
  • koffie(melk) en thee
  • suiker en zout
  • bakproduct (zoals olijfolie)
  • afwasmiddel
  • vuilniszakken
  • wasmiddel
  • schoonmaakmiddelen
  • wc-papier
  • tandpasta
  • shampoo
  • deodorant
  • eventueel eten / spullen voor je huisdier

Noteer wat je nodig hebt op de lijst, eventueel met de productnaam erbij als je een speciale aanbieding hebt gezien. Zo vergeet je in de supermarkt niet om de voordeeltjes te pakken.

Stap 6: samenvoegen

Schrijf alles op je papier over op één nette lijst. Als je het jezelf nu nog gemakkelijker wilt maken, pas je de indeling van je lijst aan op die in de winkel. Dus: groente bij groente, alle zuivel bij elkaar, non-food bij elkaar en eieren.. tja, die staan volgens mij in elke supermarkt weer ergens anders ;) Zo eindig je met één overzichtelijke lijst.

Is dit niet heel veel werk?

Dat lijkt misschien zo, maar ik weet uit eigen ervaring dat je hier steeds handiger en sneller in wordt. Ik doe dit inmiddels elke zondagochtend in een kwartier. En bedenk: je bespaart véél tijd en geld als je het vergelijkt met elke dag impulsboodschappen doen. Probeer het maar eens een paar weken en oordeel zelf. Veel succes en inkoopplezier!

Tip: Een voorbeeld van een boodschappenlijstje voor één week (alleen avondeten) vind je in mijn eerdere artikel over samen voordelig smullen .