Dit artikel valt binnen de thema's: Huishouden, Gezin/Relatie

Hans: “Waarom de hoofdprijs betalen als het ook goedkoop kan?”

Mijn Geldgeheim
man, bank, thuis
door Milou Reumer
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
5201 keer bekeken

Een geldgeheim… we hebben er allemaal wel één. In deze rubriek vertellen anderen hier openhartig over. Deze week het geheim van Hans (45).


Wat is jouw geldgeheim?

“Bij ons op het aanrecht staat altijd een prijzige set van Rituals met handzeep en afwasmiddel. Mijn vrouw koopt dat altijd. In die set zit trouwens ook handcrème. Volgens mij betaal je er wel 30 euro voor. De handcrème is nog niet op. Maar de handzeep en afwasmiddel heb ik al een paar keer bijgevuld. Ze heeft het nog steeds niet door. Misschien dat ik de handcrème ook nog wel bij ga vullen. Maar dat is misschien iets te riskant. Ik denk dat ze dat sneller door heeft.”

Schenk je alleen de set van Rituals over?

“Nee. Ik heb eens een dure en exclusieve fles Remy Martin cognac gekocht. Sinds de fles leeg is vul ik hem telkens bij met goedkope vieux, dat is namaakcognac. Soms willen vrienden van mij wel eens een cola-cognac. Dan proef je dus echt geen verschil. Hetzelfde doe ik ook wel eens met whisky. Dan kies ik bij de slijterij de goedkoopste die er is, en schenk het over in een dure fles Schotse single malt.”

Het maakt niks uit of je dure of goedkope producten gebruikt. Het gaat jullie alleen maar om de verpakking

En verder?

“Ik heb één keer een polo van Lacoste gekocht. Met als logo zo’n groen krokodilletje. Helaas is die polo nu allang afgedragen en versleten. Het kon echt niet meer. Toen heb ik heel voorzichtig het logootje uitgeknipt en op de merkloze polo genaaid. Niemand die het verschil ziet.”

Waarom doe je dat?

“Ik vind het echt onzin om zoveel geld uit te geven aan spullen als het ook stukken goedkoper kan. En ik vind het stiekem ook wel spannend om te doen. Als ik bijvoorbeeld de handzeep overgiet, dan ben ik heel erg benieuwd of mijn vrouw het merkt. Als dat niet zo is, dan denk ik: zie nou wel, het maakt helemaal niks uit of je dure of goedkope producten gebruikt. Het gaat jullie alleen om de verpakking.”