Dit artikel valt binnen het thema: Huishouden

‘Gratis’ toestel bij abonnement geldt als lening Wat betekent dat?

Lenen
mobiele telefoon
door Madelief Pormes
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
281 keer bekeken

Een gratis toestel bij je telefoonabonnement? Bestaat niet! Je betaalt je toestel altijd af. De aflossing van je toestel zit in je maandelijkse abonnementskosten ‘verstopt’. Sinds 1 juli 2015 valt dit dan ook officieel onder een lening. Wat betekent dat voor jou als consument?


Kies je voor een toestel bij je abonnement? Dan betaal je altijd meer voor je toestel dan wanneer je dit toestel los zou kopen. Dat is bijvoorbeeld ook zo wanneer je andere producten koopt ‘op afbetaling’, zoals een televisie, auto of nieuwe keuken. Daarom heeft minister Dijsselbloem besloten dat de telecombedrijven zich aan dezelfde regels moeten houden als alle andere bedrijven die producten en diensten op afbetaling aanbieden.

Telecombedrijven mogen vanaf nu geen kosten meer voor jou 'verstoppen'

Goed nieuws

De regeling betekent goed nieuws voor jou als consument. Want hierdoor mogen telecombedrijven geen kosten meer ‘verstoppen’. Er is dus meer (prijs)transparantie en daardoor kun jij waarschijnlijk een meer weloverwogen beslissing maken. In elk geval als het om de prijzen gaat. Telefoonaanbieders zijn nu verplicht om jou te informeren over de kredietvoorwaarden, zo is is het bijvoorbeeld verplicht om het rentepercentage te vermelden. Jij weet beter wát je betaalt.

BKR-registratie

Daarnaast moet de kredietaanbieder toetsen of je de maandelijkse kosten wel kan dragen. Is het verleende krediet hoger dan 250 euro? Dan wordt dit geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Dan is de lening bekend bij andere kredietverschaffers. Dit is niet per se een voordeel maar ook geen nadeel. Een registratie voorkomt namelijk dat je meer kredieten aangaat dan je kan dragen.