Dit artikel valt binnen het thema: Huishouden

Elektrische auto vs. benzinewagen In welke rijd jij weg?

Elektrisch rijden
auto, tanken, elektrisch
door Peter Rademaker
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
46490 keer bekeken

Elektrisch rijden wint aan populariteit. Maar … is het ook iets voor jou?


Dit artikel is inmiddels verouderd. Het is mogelijk dat de informatie inhoudelijk niet meer klopt. Houd hier svp rekening mee.

Iedereen weet dat elektrisch rijden beter voor het milieu is. De auto’s stoten geen schadelijke uitlaatgassen uit en de brandstof kan op een groene manier worden verkregen. Maar, zijn er alleen maar positieve kanten of zitten er ook nadelen aan het groene rijden? En waar moet je rekening mee houden?

Autogebruik

Hoe vaak gebruik jij je auto? Rijd je dagelijks van Den Bosch naar Amsterdam voor je werk? Of gebruik je hem alleen om boodschappen te halen? Op een volle accu van een elektrische auto rijd je gemiddeld 160 km. Dat betekent dat je de auto bij lange ritten moet opladen. Het nadeel is dat opladen meestal lang duurt. Thuis aan het stopcontact mag je rekenen tot wel 8 uur. Bij een oplaadpunt een à twee uur en bij een snellaadpaal 30 minuten. Supersnel volgooien en wegrijden gaat dus niet. Dit vraagt iets meer voorbereiding.

Hoe laad je op?

Een elektrische auto moet je opladen aan een stopcontact of bij een oplaadpaal. Er zijn meerdere openbare oplaadpunten in Nederland. Deze zijn van verschillende aanbieders. Voor het opladen van een elektrische auto heb je een laadpas nodig. Deze kun je aanvragen bij een laaddienstverlener als Essent, ANWB, Nuon of Mister Green EV.

Let op: voor een aantal laadpassen moet je een abonnement afsluiten. Dit is bijna altijd het geval als je meerdere keren per week wil opladen bij een openbaar laadpunt. De abonnementskosten verschillen per aanbieder.

Met de laadpas kun je ‘inchecken’ bij een openbare oplaadpaal. De aanbieder van de pas zorgt ervoor dat wordt bijgehouden hoeveel en hoe lang jij de auto oplaad. Het is eigenlijk hetzelfde principe als de stroomaansluiting thuis.

Opladen aan huis

Hoe woon je? In een huis met een oprit of in een stadswoning zonder eigen parkeerplaats? In het laatste geval kun je alleen opladen bij een openbaar oplaadpunt. Zelf verlengkabels vanuit thuis op de openbare weg neerleggen is gevaarlijk. Houd daar rekening mee bij de aanschaf van een elektrische auto. Bij een openbaar oplaadpunt moet je altijd in de buurt van de auto blijven. Je kunt hem bijvoorbeeld niet een nachtje aan de stroom van een oplaadpunt laten hangen.

Gewone en snellaadpalen

Soms wordt wachten beloond. Dat geldt zeker bij openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s. Een accu opladen bij een sneloplaadpunt kost € 8,-. Je moet dan ongeveer een half uur wachten. Opladen bij een gewoon oplaadpunt kost € 1,- per uur. Voor een volle accu moet je ongeveer anderhalf uur wachten.

Langer wachten betekent een winst van: € 8 - € 1,50 = € 6,50 per keer dat je de auto oplaadt.

Ga ik m’n bestemming halen?

Het is een veelgehoorde vraag. Met een auto met benzinetank kun je gemakkelijk 500 km op één tank rijden. Bij een elektrische auto niet. Je moet niet alleen rekening houden met de afstand, maar bijvoorbeeld ook met de weersverwachting.
Bij sneeuw verbruikt de auto meer stroom dan op een zonnige dag. Maak daarom een ruime berekening in het aantal kilometers dat je gaat rijden.

Wil je zekerheid en milieuvriendelijk rijden? Kies voor een half-elektrische auto. Hybrides rijden op stroom en hebben een hulpmotor op benzine. Als alle stroom verbruikt is, schakelt de motor over op benzine. Hybrides zijn milieuvriendelijker dan een gewone auto, maar ze rijden niet zuinig. Dat blijkt uit onderzoek door Autovisie. Gemiddeld gebruiken deze auto’s 80 procent meer brandstof dan hun fabrieksnorm belooft. Een volledig elektrische auto is het beste voor het milieu.

Het kostenplaatje

Maar wat is uiteindelijk goedkoper? Rijden in een gewone auto of in een elektrische? We maken een vergelijking. We gaan er van uit dat er jaarlijks 15.000 km wordt gereden, de eigenaar de auto na 6 jaar verkoopt en dat de brandstof- en elektriciteitsprijs jaarlijks hetzelfde blijft.

De kosten van een auto worden onderverdeeld in:
1. aanschafkosten
De kosten voor een nieuwe benzineauto zijn redelijk. De goedkoopste auto op dit moment is een Seat Mii. Een nieuwe auto met benzinemotor koop je vanaf € 7.695.

Een nieuwe elektrische auto kopen is duur. De goedkoopste is op dit moment de Renault Fluence Z.E.. Een nieuwe elektrische auto koop je vanaf € 26.490,-.

2. afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn afhankelijk van een aantal zaken: het automerk, de uitvoering, de cataloguswaarde, het bouwjaar, de kilometerstand en de staat.

De afschrijvingskosten van een nieuwe Seat Mii zijn gemiddeld € 686,50 per jaar. Per kilometer is dat: € 686,50 : 15.000 km = € 0,05.

Voor een nieuwe Renault Fluence Z.E. zijn dat gemiddeld € 2.102,35 per jaar.
Per kilometer is dat: € 2.102,35 : 15.000 km = € 0,14

3 . brandstofkosten
De brandstofkosten van een elektrische auto bepaal je door de elektrische kosten per kWu en de efficiëntie van de auto. De elektriciteitskosten voor Nederlandse huishoudens zijn € 0,25/kWh. De efficiëntie van een elektrische auto is ongeveer 8 km/kWh. Dit betekent dat de elektriciteitskosten 3,5 cent per kilometer zijn.

De brandstofkosten van een gewone auto bereken je door het brandstofverbruik en de kosten van de brandstof. Een liter benzine kost gemiddeld € 1,85. Een kleine auto heeft een verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer. Dit betekent dat de brandstofkosten bijna 11,5 cent per kilometer zijn.

4. onderhoudskosten
De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn niet hoog. De auto bevat weinig bewegende onderdelen die snel verslijten. Ook hoeft bij deze auto geen olie ververst te worden. Bij 15.000 gereden kilometers komen de jaarlijkse onderhoudskosten neer op ongeveer € 180. Dit is ruim 1 cent per kilometer.

Een gewone auto is heel gevoelig voor slijtage. Denk bijvoorbeeld aan de motor, de transmissie of het remsysteem. De onderhoudskosten voor een kleine auto zijn jaarlijks € 440. Dit is 3 cent per kilometer als je jaarlijks 15.000 km rijdt.

5. vaste kosten
De vaste kosten bestaan uit wegenbelasting, verzekering, schoonmaakkosten en eventueel het lidmaatschap voor de ANWB. Voor een elektrische auto betaal je tot 1 januari 2014 geen wegenbelasting. Voor de overige kosten betaal je voor een elektrische auto € 90,-. Dit is 7 eurocent per kilometer.

Eigenaren van een gewone auto betalen maandelijks € 40,- aan wegenbelasting. Dat komt uit op 10 cent per kilometer.

Totale kosten:
Wat zijn dan de totale kosten per gereden kilometer?

Elektrische auto Gewone auto
Afschrijvingskosten € 0,14 € 0,05
Brandstofkosten € 0,04 € 0,12
Onderhoudskosten € 0,01 € 0,03
Vaste kosten € 0,07 € 0,11
Totaal € 0,26 € 0,31
Totale kosten per jaar

€ 0,26 x 15.000 km

= € 3.900

€ 0,31 x 15.000 km

= € 4.650

Kortom …

Rijden in een elektrische auto is voordeliger. Je bespaart jaarlijks enkele honderden euro’s op gebruikskosten. Maar let op! De aanschafwaarde van een elektrische auto is bijna 3,5 keer zo hoog als bij een gewone auto. Je moet veel spaargeld hebben om een elektrische auto te kopen. Wat moet je nog meer overwegen?

1. Waar wil je de auto voor gebruiken?
> Gebruik je hem alleen in de stad? Dan is de elektrische auto een goede optie.

> Gebruik je hem voor lange afstanden? Dan heb je veel geduld nodig. De auto moet bij elke rit (tussentijds) worden opgeladen. Thuis opladen aan het stopcontact kan wel 8 uur duren. Beter is het dan om een auto op een benzinemotor te kopen.

2. Hoe lang wil je de auto gebruiken?
> De aanschaf van een elektrische auto is veel duurder dan een gewone auto. De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. Deze verslijt vaak binnen een paar jaar. Let dus op als je van plan bent om de auto te verkopen. Hij is na een paar jaar veel minder waard dan een gewone auto.


Elektrisch rijden wint aan populariteit. Is het iets voor mensen met een kleine portemonnee?


Welke auto je ook kiest, regel je geldzaken goed. Wil je lenen? Zorg dan dat je weet waar je aan toe bent. Alle informatie over autoleningen vind je hier .