Dit artikel valt binnen het thema: Huishouden

Consument vaker bereid om te lenen

Geplande aankopen
door Michel Groenveld
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
233 keer bekeken

Het is mogelijk dat de genoemde percentages niet meer actueel zijn. Houd hier svp rekening mee.

Consumenten zijn vaker bereid om te lenen voor geplande aankopen, zoals een auto of wasmachine. Dat blijkt uit de VFN Financieringsbarometer. Het onderzoek werd uitgevoerd door GfK in opdracht van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN).


Consumenten zijn vooral bereid om te lenen voor voertuigen, elektronica en huishoudelijke apparaten. Dit worden ook wel geplande aankopen genoemd.

Sneller lenen

De ondervraagden verwachten wel dat het aantal grote aankopen komend jaar afneemt ten opzichte van vorig jaar (zo’n 9% minder). Maar voor deze grote aankopen zijn 31% meer consumenten bereid om een lening af te sluiten. Ook het gemiddelde leenbedrag dat zij verwachten af te sluiten ligt hoger ten opzichte van voorgaande jaren.

Consumptief krediet

Secretaris van de VFN Bert Reitsma geeft aan: “De afgelopen jaren is de verstrekking van consumptief krediet fors gedaald. Met de toenemende financieringsbereidheid van consumenten lijkt deze trend te stoppen.”

Minder grote uitgaven

Nederlanders verwachten wel meer te besteden aan woningverbetering en grote huishoudelijke apparaten, zoals wasmachines en koelkasten. Maar over het geheel genomen zullen consumenten minder besteden aan grote uitgaven. Dat komt doordat er naar verwachting minder uitgegeven wordt aan elektronica en voertuigen.

Goed voor de economie

Lenen vo or aankopen kan positief uitpakken voor de economie. Reitsma: “Bij herstel van consumentenvertrouwen, zal ook de aankoopbereidheid weer gaan toenemen. In combinatie met de financieringsbereidheid kunnen consumentenbestedingen dan versneld gaan stijgen”, aldus Reitsma.


Bron: vfn.nl