Check: ben jij klaar voor IBAN? Alles over het International Bank Account Number

IBAN
bankieren
door Annemijn Coenen
296 keer bekeken

Per 1 augustus 2014 moet iedereen een langer rekeningnummer gaan gebruiken. Dat is best even wennen. Overschrijvingen en incasso’s worden aangepast aan de nieuwe betaalstandaarden. Wat betekent dat voor jou?


De afkorting IBAN betekent International Bank Account Number. De invoering van dit langere rekeningnummer moet betalingen naar het buitenland makkelijker en goedkoper gaan maken. Daarom moeten voor eurorekeningen in heel Europa internationale rekeningnummers (IBAN) gehanteerd worden.

Wat is IBAN precies?

IBAN is niet nieuw. Sterker nog, we gebruiken het al. Het nummer staat op jouw bankafschriften of op de website van jouw bank. IBAN bestaat in Nederland uit achttien cijfers en letters. Het is je huidige rekeningnummer vooraf gegaan door de landcode, een controlegetal, (verkorte) letters die jouw bank aanduiden en een aanvulling met nullen. Het Nederlandse IBAN ziet er bijvoorbeeld voor rekeningnummer 123456789 als volgt uit:

Waar kan ik mijn IBAN vinden?

Het IBAN kun je op meerdere manieren opzoeken. Je vindt het nummer bijvoorbeeld via de mobiel bankieren App, in de internetbankier omgeving en op jouw bankpasje (vanaf uitgifte halverwege 2012), maar je kunt het ook opvragen via de IBAN-BIC Service . Via de service kunnen bedrijven en consumenten gratis en betrouwbaar het IBAN van een willekeurige, geldige bankrekening in Nederland opzoeken.

Hoe maak ik straks geld over?

Als je momenteel een betaling overmaakt naar een oud rekeningnummer, dan past de bank het automatisch aan naar het nieuwe IBAN. Dit stopt per 1 augustus 2014. Vanaf dat moment moet je zelf het juiste IBAN-rekeningnummer invoeren. Dit geldt voor zowel binnenlandse als buitenlandse betalingen.

Tip: Veel banken raden consumenten aan om hun digitale adresboek met rekeningnummers vóór 1 augustus bij te werken. Als je alle rekeningnummers die je gebruikt voor die datum hebt ingevoerd in het online adresboek van jouw bank, dan past de bank deze automatisch aan naar IBAN-nummers.

Heb ik een nieuw bankpasje nodig?

Bankpasjes hoeven niet per 1 augustus 2014 vervangen te worden. Je kunt je pinpas blijven gebruiken totdat deze aan vervanging toe is. Nederlanders die dit jaar een nieuwe bankpas hebben gekregen, hebben daar waarschijnlijk al hun langere rekeningnummer op vermeld staan.

Gaat de acceptgiro weg?

Ondanks de meeste mensen rekeningen via de website of de App van hun bank betalen, blijven acceptgiro’s tot 2018 bestaan. Met de invoering van IBAN zullen oude acceptgiro’s niet meer bruikbaar zijn. Op de nieuwe acceptgiro’s staat een langere strook waarop IBAN kan worden ingevuld. Deze zijn sinds 1 juli 2013 in omloop.

Hoe snel staat geld mijn rekening?

De verwerkingstijd van IBAN is langer dan wij zijn gewend, zowel bij af- als bijschrijvingen. Als je gewend bent om een bedrag ’s ochtends op je rekening te zien verschijnen, dan kan het zijn dat het vanaf 1 augustus pas ’s middags zichtbaar is.

Kan ik een incasso storneren?

Het komt wel eens voor dat een incassobedrag niet klopt. Dit kan je niet vooraf storneren, maar pas op het moment als het bedrag al is afgeschreven. Vanaf 1 augustus 2014 is dit door nieuwe Europese regels wél mogelijk. Deze nieuwe regel kan een hoop moeite besparen.

Overige betaalwijzigingen

Vooral voor bedrijven verandert er veel met de komst van IBAN. Zij moeten niet alleen de rekeningnummers aanpassen, maar in het geval van incasso’s ook nieuwe Europese regels toepassen.

1. Dat betekent dat als zij voor het eerst IBAN-rekeningnummers gaan incasseren, zij het bij de bank moeten aanmelden alsof zij voor het eerst van jouw rekening gaan incasseren. Dit geldt ook voor zaken die al jaren geïncasseerd worden, zoals bijvoorbeeld een doorlopend abonnement op de krant. Vanaf 1 augustus zijn bedrijven verplicht om aan te geven wanneer zij het bedrag van jouw rekening gaan afschrijven.

2. Niet alleen het betreffende bedrijf geeft een melding, maar ook jouw bank. Elke bank doet dit op een eigen manier. De Rabobank kiest er bijvoorbeeld voor om te informeren via mail en sms, terwijl de ING klanten informeert via de App.

3. Door de nieuwe Europese regels mogen banken een incasso niet toestaan als er sprake is van een negatief saldo en je niet rood mag staan. Als een incasso niet wordt afgeschreven, moet je er rekening mee houden dat een bedrijf op een later tijdstip alsnog zijn geld komt halen. Houd dit dus scherp in de gaten.


Vanaf 1 augustus moet je bankrekening ‘IBAN-proof’ zijn. Daar hoef je niets voor te doen, maar houd rekening met een paar nieuwe Europese betaalregels.