Occasion: koop geen kat in de zak

auto
gepubliceerd:
laatst gewijzigd:
8411 keer bekeken

Bij het kopen van een nieuwe auto loop je weinig risico. Maar koop je een occasion, dan ben je misschien iets meer op je hoede voor addertjes onder het gras. En terecht. Toch is het mogelijk een goede tweedehands auto te vinden. En met onze tips hieronder maak je een goede start!


Stel je jezelf eerst de volgende vragen: zit ik meestal alleen in de auto of rijden er vaak andere mensen mee? Maak ik vooral korte ritjes of rijd ik regelmatig lange afstanden? En: heb ik vaak veel spullen bij me of alleen een kleine (hand)tas?

Het is belangrijk om eerst goed je wensen en eisen te definiëren. Op basis daarvan bepaal je daarna het type auto en het formaat. En dan kan de zoektocht naar je perfecte tweedehands wagen beginnen!

1. Is de vraagprijs marktconform?

Het internet heeft de markt voor tweedehands auto’s erg transparant gemaakt. Daardoor is al snel te zien wat de juiste prijs is van de auto die je zoekt. Is de wagen wel erg goedkoop of toch een beetje aan de dure kant? Dat heeft meestal een reden, dus wees alert.

2. Particulier of handelaar/merkdealer?

Kopen bij een particulier kan interessant zijn, aangezien de prijs meestal lager is. Je hebt echter geen garantie, zoals dat bij (sommige) handelaren ook het geval is. Bij een merkdealer heb je wat dat betreft meer zekerheid en service, maar daar hangt wel een prijskaartje aan*. En weet dat de handelsprijs, inruilprijs en dagwaarde iets anders is dan de verkoopprijs.

3. Controleer de onderhoudshistorie

Onderhoudsachterstand komt vaak voor bij ingeruilde of auto’s die particulier worden aangeboden. Dan kan de prijs misschien wel scherp zijn, maar een fikse servicebeurt met bijvoorbeeld een nieuwe distributieriem, twee nieuwe banden en een set remschijven kost je al snel €700 extra.

4. Kilometerstand en schadeverleden

Gesjoemel met tellerstanden: het komt nog steeds vaak voor. Gelukkig kennen we in Nederland de Nationale Auto Pas (NAP) waarin vrijwel alle auto’s zijn opgeslagen en waar je deze kunt controleren. Vraag daar dus naar. Wil je een schadeverleden controleren? Dat kan via een kentekencheck van de Rijksdienst van het Wegverkeer (RDW) .

5. Kijken en proefrijden

Ben je zelf niet zo goed thuis in de autowereld, neem dan iemand mee als je gaat kijken en proefrijden. Twee zien meer dan één! Let in ieder geval goed op eventuele bijgeluiden, rammels en vibraties. En test de remmen. Kortom: check of alles werkt. Twijfels? Laat dan een aankoopkeuring doen .

Inruilprijs

Deze kan van dealer tot dealer verschillen Misschien wordt de korting op de te verkopen auto in de inruilprijs verwerkt. Hierdoor lijkt het alsof je heel veel voor je auto terugkrijgt. Kortom, de inruilprijs is geen vaste waarde.

Handelsprijs

De prijs die een handelaar biedt, waarbij hij rekening houdt met kosten om de auto verkoopklaar te maken (poetsen, transport, onderhoud). En voor het geval dat de auto misschien lang te koop blijft staan (rente). Bovendien wil de handelaar een aardige winstmarge inbouwen. De handelsprijs is vaak stukken lager dan de inruilprijs.

Dagwaarde

Een term die verzekeraars hanteren, gebaseerd op de vervangingswaarde van de auto. Dus: wat kost een vergelijkbare auto in dezelfde staat?

Verkoopprijs

Het bedrag dat uiteindelijk op het prijskaartje in de showroom staat. Hier kunnen nog afleveringskosten en kosten voor garantie bijkomen. Houd daar dusrekening mee!

* Koop je een tweedehands auto bij een dealer, dan komen daar nog extra kosten bij zoals: brandstof, de afleverbeurt en het kenteken dat nog op naam gezet wordt gezet.

Foto: Maarten Hartman - Hollandse Hoogte